Young people's anticipation regarding education and job

Bidragets oversatte titel: Unges forventninger i forhold til uddannelse og job

Tilde Mette Juul, Astrid Arbjerg Lundby

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftKonferenceabstrakt til konferenceForskning

I Danmark er der et markant politisk fokus på at få unge hurtigere gennem uddannelse. Gennem den politisk retorik og forskellige incitamentstrukturer forsøger man at mindske antallet at sabbatår i overgangen mellem ungdomsuddannelser og videregående uddannelser. Samtidig har man gennem en politisk reform gjort det sværere at tage orlov eller praktikforløb undervejs i studierne og strammet op på den økonomiske støtte mhp. at gøre det mindre fordelagtigt at skifte studie. ((Uddannelses- og forskningsministeriet, 2014)
    Sideløbende er der kommet et øget fokus på vejledning på alle uddannelsesniveauer. Vejledningen har både hensigt at give unge et bedre grundlag for at træffe deres ’eget’ valg, men også at lede de unge til bestemte uddannelser, hvor samfundet efterspørger arbejdskraft, blandt andet erhvervsuddannelser og naturvidenskabelige uddannelser. Trods dette fokus søger flere og flere unge søger mod almen gymnasiale uddannelser– og færre vælger en erhvervsuddannelse.
    På Center for Ungdomsforskning har vi i to forskningsprojekter fokus på, hvordan unge i hhv. folkeskolen og det almene gymnasium vælger uddannelse. Empirien viser at unge har svært ved at træffe valg, fordi de er bange for at vælge forkert og fordi de betragter erhvervsvalget som endegyldigt. De unge forventer at uddannelsesprocessen er lineær, hvor der ikke er plads til omveje. Dette kan synes paradoksalt, da vi har et arbejdsmarkedet der beskrives som omskifteligt og uforudsigeligt (jf. Bauman, Beck, Sennett). Det er vores hypotese at de unges forestillinger om uddannelses- og erhvervsforløb kan være en årsag til at unge vælger det almene gymnasium. Mange unge begrunder deres valg af en almen gymnasial uddannelse og efterfølgende sabbatår med, at det giver dem mulighed for at udskyde selve erhvervsvalget.
    Vi ønsker i vores artikel at diskutere:
    • Hvilke forventninger til uddannelse og arbejdsmarked ligger til grund for de unges overvejelser om uddannelsesvalg?
    o På hvilken måde påvirker de politiske diskurser unges valg samt deres uddannelsesvalgproces?
    o Hvilken betydning kan modsætninger mellem dannelsesidealerne i vejledningen/skolesystemet og de politisk dominerende dannelsesidealerne have for unges uddannelsesvalgproces?
    Bidragets oversatte titelUnges forventninger i forhold til uddannelse og job
    OriginalsprogEngelsk
    Publikationsdato6 nov. 2015
    Antal sider1
    StatusUdgivet - 6 nov. 2015
    BegivenhedAnticipation - University of trento, Trento, Italien
    Varighed: 5 nov. 20157 nov. 2015

Konference

KonferenceAnticipation
    LokationUniversity of trento
    Land/OmrådeItalien
    ByTrento
    Periode05/11/201507/11/2015

Emneord

• uddannelsesvalg
    • udskyde uddannelsesvalg
    • forventninger til uddannelse
    • forventninger til job
    • sabbatår
    • alment gymnasium

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne om 'Unges forventninger i forhold til uddannelse og job'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.