Unges mobilitets- og aktivitetsmønstre: undersøgelse baseret på GPS registrering og web-dagbog

Rasmus Kjærsgaard, Henrik Harder Hovgesen, Thomas Alexander Sick Nielsen, Claus Lassen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingKonferenceartikel i proceedingForskning

211 Downloads (Pure)

I dette paper beskrives de metodemæssige muligheder, der ligger i at benytte den nyeste teknologi til dataindsamling og databehandling i adfærdsstudier. Paperet er skrevet med udgangspunkt i et afgangsprojekt med titlen ”Metodestudie i undersøgelse af aktivitets- og bevægelsesmønstre med GPS og turdagbog” på civilingeniøruddannelsen i Plan&Miljø ved Aalborg Universitet i 2006. Ved at kombinere bærbare GPS-enheder og en webbaseret turdagbog er der udviklet en ny metode for dataindsamling, som ikke tidligere har været anvendt i Danmark. Metoden blev anvendt i praksis til at indsamle data om aktiviteter og ture for 58 deltagere. Dataindsamlingen fungerede godt i praksis, og metoden er generelt meget brugervenlig, da GPS’en automatisk registrerer positioner og tider. Dermed flyttes fejlkilderne fra deltagerne til det tekniske udstyr. Det konkluderes, at kombinationen af bærbar GPS-enhed og webbaseret turdagbog en god metode til at indsamle data om adfærd i tid og rum. Den anvendte metode til dataindsamling gav et præcist billede af respondenternes færden og aktiviteter, idet de to former for registreringer supplerer hinanden. Brugen af positioneringsteknologi kan være med til at sikre pålidelige data, der indenfor mange former for planlægning kan anvendes som analyseog beslutningsgrundlag. GPS teknologi gør det muligt at indsamle utrolig store datamængder, men der ligger en stor udfordring i at udvikle metoder til automatisk at behandle, fortolke og visualisere data.
TitelTrafikdage på Aalborg Universitet [Online]
Antal sider23