Unges uddannelsesvalg i tal: Midtvejsrapport i forsøgs- og udviklingsprojektet ‘Fremtidens Valg og Vejledning’

Tilde Mette Juul, Mette Pless

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

414 Downloads (Pure)

Region Hovedstaden har i samarbejde med UU-centrene; UU København, UU Tårnby og UU Øresund igangsat et udviklingsprojekt, som skal udvikle og afprøve forskellige vejledningsaktiviteter. Det overordnede formål med projektet er at styrke elevernes grundlag for at træffe et uddannelsesvalg i overgangen mellem grundskole og ungdomsuddannelser. Udviklingsprojektet bliver fulgt af Center for Ungdomsforskning, og denne rapport udgør følgeforskningens midtvejsrapport. Med udgangspunkt i en spørgeskemaundersøgelse blandt 1400 ottende- og niendeklasseelever i Region Hovedstaden sættes der fokus på baggrunden for de unges valg af ungdomsuddannelse. Herunder hvordan de unge oplever uddannelsesvalgprocessen, hvad de ved om de forskellige ungdomsuddannelser og hvilke de orienterer sig i mod. Ligeledes undersøges det, hvilke erfaringer de unge har med forskellige vejledningsaktiviteter, og på hvilken måde de vurderer disse som relevante for deres uddannelsesvalgproces. Spørgeskemaundersøgelsen suppleres med en række kvalitative interviews med elever. Følgeforskningens slutrapport publiceres i juni 2016.
    ForlagCenter for Ungdomsforskning
    Antal sider94