Universitetets overordnede mål bør være at skabe frihed for 'åndens liv'

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Resumé

Hvorledes kan man gentænke aktuel universitetspædagogik ud fra ikke kun en Modus 1 og Modus 2-tilgang som er det gængse, men ud fra en Modus 3-tilgang, der knytter sig til "the ontological turn in higher education"(Barnett) og en 'praxis-ontologi'? Ved at fokusere på værensdimension i undervisningen og vejledning på højere uddannelser søger artiklen at give plads til ikke kun Systemets og Fagets stemme men også den Personlige og Sagens stemme i forskningsbaseret undervisning. Her vil undringsfællesskabet og en filosofisk-hermeneutisk tilgang til videns- og visdomsbegrebet stå centralt.
OriginalsprogDansk
TitelUniversitetsundervisning i det 21. århundrede : Læring, dannelse, marked
RedaktørerJakob Egholm Feldt, Nina Bonderup Dohn
Antal sider29
Udgivelses stedOdense
ForlagSyddansk Universitetsforlag
Publikationsdato2011
Udgave1
Sider20-49
Kapitel1
ISBN (Trykt)978-87-7674-607-0
StatusUdgivet - 2011
Udgivet eksterntJa
NavnUniversity of Southern Denmark Studies in History and Social Sciences
Vol/bind430
ISSN1602-5962

Citer dette

Hansen, F. T. (2011). Universitetets overordnede mål bør være at skabe frihed for 'åndens liv'. I J. Egholm Feldt, & N. Bonderup Dohn (red.), Universitetsundervisning i det 21. århundrede: Læring, dannelse, marked (1 udg., s. 20-49). Odense: Syddansk Universitetsforlag. University of Southern Denmark Studies in History and Social Sciences, Bind. 430
Hansen, Finn Thorbjørn. / Universitetets overordnede mål bør være at skabe frihed for 'åndens liv'. Universitetsundervisning i det 21. århundrede: Læring, dannelse, marked. red. / Jakob Egholm Feldt ; Nina Bonderup Dohn. 1. udg. Odense : Syddansk Universitetsforlag, 2011. s. 20-49 (University of Southern Denmark Studies in History and Social Sciences, Bind 430).
@inbook{0dcd3718aa9246b094b834a264a296d8,
title = "Universitetets overordnede m{\aa}l b{\o}r v{\ae}re at skabe frihed for '{\aa}ndens liv'",
abstract = "Hvorledes kan man gent{\ae}nke aktuel universitetsp{\ae}dagogik ud fra ikke kun en Modus 1 og Modus 2-tilgang som er det g{\ae}ngse, men ud fra en Modus 3-tilgang, der knytter sig til {"}the ontological turn in higher education{"}(Barnett) og en 'praxis-ontologi'? Ved at fokusere p{\aa} v{\ae}rensdimension i undervisningen og vejledning p{\aa} h{\o}jere uddannelser s{\o}ger artiklen at give plads til ikke kun Systemets og Fagets stemme men ogs{\aa} den Personlige og Sagens stemme i forskningsbaseret undervisning. Her vil undringsf{\ae}llesskabet og en filosofisk-hermeneutisk tilgang til videns- og visdomsbegrebet st{\aa} centralt.",
author = "Hansen, {Finn Thorbj{\o}rn}",
year = "2011",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7674-607-0",
series = "University of Southern Denmark Studies in History and Social Sciences",
publisher = "Syddansk Universitetsforlag",
pages = "20--49",
editor = "{Egholm Feldt}, Jakob and {Bonderup Dohn}, Nina",
booktitle = "Universitetsundervisning i det 21. {\aa}rhundrede",
address = "Danmark",
edition = "1",

}

Hansen, FT 2011, Universitetets overordnede mål bør være at skabe frihed for 'åndens liv'. i J Egholm Feldt & N Bonderup Dohn (red), Universitetsundervisning i det 21. århundrede: Læring, dannelse, marked. 1 udg, Syddansk Universitetsforlag, Odense, University of Southern Denmark Studies in History and Social Sciences, bind 430, s. 20-49.

Universitetets overordnede mål bør være at skabe frihed for 'åndens liv'. / Hansen, Finn Thorbjørn.

Universitetsundervisning i det 21. århundrede: Læring, dannelse, marked. red. / Jakob Egholm Feldt; Nina Bonderup Dohn. 1. udg. Odense : Syddansk Universitetsforlag, 2011. s. 20-49 (University of Southern Denmark Studies in History and Social Sciences, Bind 430).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

TY - CHAP

T1 - Universitetets overordnede mål bør være at skabe frihed for 'åndens liv'

AU - Hansen, Finn Thorbjørn

PY - 2011

Y1 - 2011

N2 - Hvorledes kan man gentænke aktuel universitetspædagogik ud fra ikke kun en Modus 1 og Modus 2-tilgang som er det gængse, men ud fra en Modus 3-tilgang, der knytter sig til "the ontological turn in higher education"(Barnett) og en 'praxis-ontologi'? Ved at fokusere på værensdimension i undervisningen og vejledning på højere uddannelser søger artiklen at give plads til ikke kun Systemets og Fagets stemme men også den Personlige og Sagens stemme i forskningsbaseret undervisning. Her vil undringsfællesskabet og en filosofisk-hermeneutisk tilgang til videns- og visdomsbegrebet stå centralt.

AB - Hvorledes kan man gentænke aktuel universitetspædagogik ud fra ikke kun en Modus 1 og Modus 2-tilgang som er det gængse, men ud fra en Modus 3-tilgang, der knytter sig til "the ontological turn in higher education"(Barnett) og en 'praxis-ontologi'? Ved at fokusere på værensdimension i undervisningen og vejledning på højere uddannelser søger artiklen at give plads til ikke kun Systemets og Fagets stemme men også den Personlige og Sagens stemme i forskningsbaseret undervisning. Her vil undringsfællesskabet og en filosofisk-hermeneutisk tilgang til videns- og visdomsbegrebet stå centralt.

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-7674-607-0

T3 - University of Southern Denmark Studies in History and Social Sciences

SP - 20

EP - 49

BT - Universitetsundervisning i det 21. århundrede

A2 - Egholm Feldt, Jakob

A2 - Bonderup Dohn, Nina

PB - Syddansk Universitetsforlag

CY - Odense

ER -

Hansen FT. Universitetets overordnede mål bør være at skabe frihed for 'åndens liv'. I Egholm Feldt J, Bonderup Dohn N, red., Universitetsundervisning i det 21. århundrede: Læring, dannelse, marked. 1 udg. Odense: Syddansk Universitetsforlag. 2011. s. 20-49. (University of Southern Denmark Studies in History and Social Sciences, Bind 430).