Universitetets overordnede mål bør være at skabe frihed for 'åndens liv'

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Hvorledes kan man gentænke aktuel universitetspædagogik ud fra ikke kun en Modus 1 og Modus 2-tilgang som er det gængse, men ud fra en Modus 3-tilgang, der knytter sig til "the ontological turn in higher education"(Barnett) og en 'praxis-ontologi'? Ved at fokusere på værensdimension i undervisningen og vejledning på højere uddannelser søger artiklen at give plads til ikke kun Systemets og Fagets stemme men også den Personlige og Sagens stemme i forskningsbaseret undervisning. Her vil undringsfællesskabet og en filosofisk-hermeneutisk tilgang til videns- og visdomsbegrebet stå centralt.
OriginalsprogDansk
TitelUniversitetsundervisning i det 21. århundrede : Læring, dannelse, marked
RedaktørerJakob Egholm Feldt, Nina Bonderup Dohn
Antal sider29
UdgivelsesstedOdense
ForlagSyddansk Universitetsforlag
Publikationsdato2011
Udgave1
Sider20-49
Kapitel1
ISBN (Trykt)978-87-7674-607-0
StatusUdgivet - 2011
Udgivet eksterntJa
NavnUniversity of Southern Denmark Studies in History and Social Sciences
Vol/bind430
ISSN1602-5962

Citationsformater