Uren Pædagogik

Thomas Aastrup Rømer (Redaktør), Lene Tanggaard (Redaktør), Svend Brinkmann (Redaktør)

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

Resumé

Pædagogikken er blevet alt for ren og pæn. Store dele af den pædagogiske forskning er i disse år optaget af at finde metoder, der kan rejse rundt fra fag til fag og fra skole til skole. Pædagogik reduceres dermed til anvendelse af disse metoder, og den pædagogiske forsknings opgave bliver at blåstemple bestemte metoder med en særlig forskningsmæssig evidens. Metoder bliver kongevejen til sikkerhed, kontrol og mere læring.

'Uren pædagogik' gør op med dette syn. Med baggrund i discipliner som pædagogisk filosofi, pædagogisk psykologi og litteraturforskning argumenterer forfatterne for, at pædagogik er besværlig, overraskende og uren, og at den er tæt knyttet til kulturen, faget, konteksten, indholdet, personen og materien. Bogen udgør dermed en kritik af det eksisterende rene syn på pædagogik og pædagogisk forskning – samtidig med at dens forfattere forsøger at pege på andre og mere urene veje for vores forståelse af pædagogik og uddannelse.
OriginalsprogDansk
Udgivelses stedAarhus
ForlagKlim
Udgave1
Antal sider205
ISBN (Trykt)9788779558151
StatusUdgivet - 2011

Emneord

  • Uren Pædagogik

Citer dette

Rømer, T. A., Tanggaard, L., & Brinkmann, S. (red.) (2011). Uren Pædagogik. (1 udg.) Aarhus: Klim.
Rømer, Thomas Aastrup (Redaktør) ; Tanggaard, Lene (Redaktør) ; Brinkmann, Svend (Redaktør). / Uren Pædagogik. 1 udg. Aarhus : Klim, 2011. 205 s.
@book{d9fa7fdeac6d44d5937f299e64130c53,
title = "Uren P{\ae}dagogik",
abstract = "P{\ae}dagogikken er blevet alt for ren og p{\ae}n. Store dele af den p{\ae}dagogiske forskning er i disse {\aa}r optaget af at finde metoder, der kan rejse rundt fra fag til fag og fra skole til skole. P{\ae}dagogik reduceres dermed til anvendelse af disse metoder, og den p{\ae}dagogiske forsknings opgave bliver at bl{\aa}stemple bestemte metoder med en s{\ae}rlig forskningsm{\ae}ssig evidens. Metoder bliver kongevejen til sikkerhed, kontrol og mere l{\ae}ring. 'Uren p{\ae}dagogik' g{\o}r op med dette syn. Med baggrund i discipliner som p{\ae}dagogisk filosofi, p{\ae}dagogisk psykologi og litteraturforskning argumenterer forfatterne for, at p{\ae}dagogik er besv{\ae}rlig, overraskende og uren, og at den er t{\ae}t knyttet til kulturen, faget, konteksten, indholdet, personen og materien. Bogen udg{\o}r dermed en kritik af det eksisterende rene syn p{\aa} p{\ae}dagogik og p{\ae}dagogisk forskning – samtidig med at dens forfattere fors{\o}ger at pege p{\aa} andre og mere urene veje for vores forst{\aa}else af p{\ae}dagogik og uddannelse.",
keywords = "Uren P{\ae}dagogik",
editor = "R{\o}mer, {Thomas Aastrup} and Lene Tanggaard and Svend Brinkmann",
year = "2011",
language = "Dansk",
isbn = "9788779558151",
publisher = "Klim",
address = "Danmark",
edition = "1",

}

Rømer, TA, Tanggaard, L & Brinkmann, S (red) 2011, Uren Pædagogik. 1 udg, Klim, Aarhus.

Uren Pædagogik. / Rømer, Thomas Aastrup (Redaktør); Tanggaard, Lene (Redaktør); Brinkmann, Svend (Redaktør).

1 udg. Aarhus : Klim, 2011. 205 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

TY - BOOK

T1 - Uren Pædagogik

A2 - Rømer, Thomas Aastrup

A2 - Tanggaard, Lene

A2 - Brinkmann, Svend

PY - 2011

Y1 - 2011

N2 - Pædagogikken er blevet alt for ren og pæn. Store dele af den pædagogiske forskning er i disse år optaget af at finde metoder, der kan rejse rundt fra fag til fag og fra skole til skole. Pædagogik reduceres dermed til anvendelse af disse metoder, og den pædagogiske forsknings opgave bliver at blåstemple bestemte metoder med en særlig forskningsmæssig evidens. Metoder bliver kongevejen til sikkerhed, kontrol og mere læring. 'Uren pædagogik' gør op med dette syn. Med baggrund i discipliner som pædagogisk filosofi, pædagogisk psykologi og litteraturforskning argumenterer forfatterne for, at pædagogik er besværlig, overraskende og uren, og at den er tæt knyttet til kulturen, faget, konteksten, indholdet, personen og materien. Bogen udgør dermed en kritik af det eksisterende rene syn på pædagogik og pædagogisk forskning – samtidig med at dens forfattere forsøger at pege på andre og mere urene veje for vores forståelse af pædagogik og uddannelse.

AB - Pædagogikken er blevet alt for ren og pæn. Store dele af den pædagogiske forskning er i disse år optaget af at finde metoder, der kan rejse rundt fra fag til fag og fra skole til skole. Pædagogik reduceres dermed til anvendelse af disse metoder, og den pædagogiske forsknings opgave bliver at blåstemple bestemte metoder med en særlig forskningsmæssig evidens. Metoder bliver kongevejen til sikkerhed, kontrol og mere læring. 'Uren pædagogik' gør op med dette syn. Med baggrund i discipliner som pædagogisk filosofi, pædagogisk psykologi og litteraturforskning argumenterer forfatterne for, at pædagogik er besværlig, overraskende og uren, og at den er tæt knyttet til kulturen, faget, konteksten, indholdet, personen og materien. Bogen udgør dermed en kritik af det eksisterende rene syn på pædagogik og pædagogisk forskning – samtidig med at dens forfattere forsøger at pege på andre og mere urene veje for vores forståelse af pædagogik og uddannelse.

KW - Uren Pædagogik

M3 - Antologi

SN - 9788779558151

BT - Uren Pædagogik

PB - Klim

CY - Aarhus

ER -

Rømer TA, (ed.), Tanggaard L, (ed.), Brinkmann S, (ed.). Uren Pædagogik. 1 udg. Aarhus: Klim, 2011. 205 s.