Abstract
I denne artikel undersøger mor og datter forskere Tess Skadegård Thorsen og Mira C. Skadegård diskrimination, ulighed og undertrykkelse i (selv implicitte og velmenende) præmisser bag, og design af, undervisningstiltag og tilgange. Med udgangspunkt i velmenende (benevolent) diskrimination og minoritetsbeskatning som analytisk blik, diskuteres måder diskrimination, racisme og andetgørelser reproduceres i undervisningsmaterialer (herunder film-materiale) og tiltag, selv når formålet er det modsatte. De har fokus på, hvordan godheds- og rednings (saviour) diskurser indgår i majoritetskonstruktioner af andethed og velmenende tilgange der har en ”god” og evt. dannende hensigt.
Forfatterne reflekterer over de mekanismer der kan være i spil når velintenderede læringsstrategier, til trods for deres hensigt, reproducerer ulighedsdynamikker og andetgørelse.
Artiklen ser på, hvordan godhed og redningsdiskurser, og måske endda præmissen om almendannelse, fungerer som undertrykkende og muligt voldelige gestusser der fastholder magt og understøtter eller fremmer majoritets-privilegier og nationens systemer.
Artiklen skrives som korrespondance mellem forfatterne, der sammen undersøger emnerne i brevform, med skiftende analytiske perspektiver. En dialog udvikler sig mellem generationerne og fagområderne som belyser en række mindre velbelyste diskriminationsperspektiver og dynamikker.
Til slut diskuterer forfatterne nogle forslag til forbedringer og undervisningsmetoder som mulige pædagogiske redskaber for undervisningen i praksis.
Forfatterne reflekterer over de mekanismer der kan være i spil når velintenderede læringsstrategier, til trods for deres hensigt, reproducerer ulighedsdynamikker og andetgørelse.
Artiklen ser på, hvordan godhed og redningsdiskurser, og måske endda præmissen om almendannelse, fungerer som undertrykkende og muligt voldelige gestusser der fastholder magt og understøtter eller fremmer majoritets-privilegier og nationens systemer.
Artiklen skrives som korrespondance mellem forfatterne, der sammen undersøger emnerne i brevform, med skiftende analytiske perspektiver. En dialog udvikler sig mellem generationerne og fagområderne som belyser en række mindre velbelyste diskriminationsperspektiver og dynamikker.
Til slut diskuterer forfatterne nogle forslag til forbedringer og undervisningsmetoder som mulige pædagogiske redskaber for undervisningen i praksis.
Bidragets oversatte titel | Uvidenhed eller når vi ikke ville ved af det... |
---|---|
Originalsprog | Engelsk |
Tidsskrift | Human Rights Education Review |
Status | Accepteret/In press - 2023 |
Emneord
- Discrimination
- ignorance
- Bias
- racism
- racist terminology
- classroom communication
- Higher Education