UX, XD & UXD: User Experience, Experience Design & User Experience Design. 8 paradokser – og 8 forsøg på (op)løsninger. Mod fælles forståelser og definitioner

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

1838 Downloads (Pure)

Resumé

Oplevelser skabt og formet gennem IT og digitale medier betegnes ofte user experience. De kan både omfatte egentlige IT-støttede oplevelser, dvs. produkter og tjenester, hvis primære funktion er at skabe en oplevelse for brugeren eller forbrugeren, og oplevelsesberigede produkter og tjenester, dvs. produkter og tjenester, der har et andet primært formål end oplevelsen, men hvor oplevelsesaspekter er et tillæg til og en merværdi i forhold til den primære funktion (Rambøll Management, 2005; Lund et al., 2005). User experience og user experience design kan på denne måde anskues som den særlige udmøntning som oplevelsesøkonomi og oplevelsesdesign får inden for domænet: IT og teknologi.
Emnet for og formålet med denne publikation er at præsentere, diskutere og også udvikle en række centrale begreber, der knytter sig til brugeroplevelser i forbindelse med IT og digitale medier, primært begreberne user experience, experience design og user experience design. Disse begreber er beslægtede og i nogle sammenhænge tæt sammenvævede, men har dog også separate betydninger. I denne publikations sammenhæng vil vi både tale om user experience, experience design og user experience design som et samlet felt og om de enkelte termer separat. User experience vil her blive betragtet som den centrale term, dvs. som den term, der i denne konkrete sammenhæng er i fokus, mens experience design og user experience design vil blive betragtet som relaterede begreber. Af sammen grund vil oplevelser i forbindelse med IT udgøre hovedfokus, men fremstillingen vil også behandle IT-baserede oplevelsers relationer til oplevelser generelt såvel som til almen oplevelsesdesign.
OriginalsprogDansk
ForlagAalborg Universitetsforlag
Udgave1
Antal sider57
ISBN (Elektronisk)978-87-7112-127-8
StatusUdgivet - 2013
Navne-bøger fra InDiMedia
Nummer2
ISSN2245-3180

Emneord

  • User Experience Design
  • digitale medier
  • Interaktive
  • IKT
  • IT
  • Informationsteknologi
  • Bruger oplevelser
  • Bruger-oplevelses design
  • Oplevelsesdesign
  • User Experience
  • Experience Design
  • Interactive Digital Media
  • Experience Economy
  • Information Technology

Citer dette

@book{479b48f04d344935b1a787c0a410cc24,
title = "UX, XD & UXD: User Experience, Experience Design & User Experience Design. 8 paradokser – og 8 fors{\o}g p{\aa} (op)l{\o}sninger. Mod f{\ae}lles forst{\aa}elser og definitioner",
abstract = "Oplevelser skabt og formet gennem IT og digitale medier betegnes ofte user experience. De kan b{\aa}de omfatte egentlige IT-st{\o}ttede oplevelser, dvs. produkter og tjenester, hvis prim{\ae}re funktion er at skabe en oplevelse for brugeren eller forbrugeren, og oplevelsesberigede produkter og tjenester, dvs. produkter og tjenester, der har et andet prim{\ae}rt form{\aa}l end oplevelsen, men hvor oplevelsesaspekter er et till{\ae}g til og en merv{\ae}rdi i forhold til den prim{\ae}re funktion (Ramb{\o}ll Management, 2005; Lund et al., 2005). User experience og user experience design kan p{\aa} denne m{\aa}de anskues som den s{\ae}rlige udm{\o}ntning som oplevelses{\o}konomi og oplevelsesdesign f{\aa}r inden for dom{\ae}net: IT og teknologi.Emnet for og form{\aa}let med denne publikation er at pr{\ae}sentere, diskutere og ogs{\aa} udvikle en r{\ae}kke centrale begreber, der knytter sig til brugeroplevelser i forbindelse med IT og digitale medier, prim{\ae}rt begreberne user experience, experience design og user experience design. Disse begreber er besl{\ae}gtede og i nogle sammenh{\ae}nge t{\ae}t sammenv{\ae}vede, men har dog ogs{\aa} separate betydninger. I denne publikations sammenh{\ae}ng vil vi b{\aa}de tale om user experience, experience design og user experience design som et samlet felt og om de enkelte termer separat. User experience vil her blive betragtet som den centrale term, dvs. som den term, der i denne konkrete sammenh{\ae}ng er i fokus, mens experience design og user experience design vil blive betragtet som relaterede begreber. Af sammen grund vil oplevelser i forbindelse med IT udg{\o}re hovedfokus, men fremstillingen vil ogs{\aa} behandle IT-baserede oplevelsers relationer til oplevelser generelt s{\aa}vel som til almen oplevelsesdesign.",
keywords = "User Experience Design , digitale medier, Interaktive, IKT, IT, Informationsteknologi , Bruger oplevelser, Bruger-oplevelses design, Oplevelsesdesign, User Experience, Experience Design, Interactive Digital Media, Experience Economy, Information Technology",
author = "Jensen, {Jens F.}",
year = "2013",
language = "Dansk",
series = "e-b{\o}ger fra InDiMedia",
publisher = "Aalborg Universitetsforlag",
number = "2",
edition = "1",

}

UX, XD & UXD : User Experience, Experience Design & User Experience Design. 8 paradokser – og 8 forsøg på (op)løsninger. Mod fælles forståelser og definitioner. / Jensen, Jens F.

1 udg. Aalborg Universitetsforlag, 2013. 57 s. (e-bøger fra InDiMedia; Nr. 2).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

TY - BOOK

T1 - UX, XD & UXD

T2 - User Experience, Experience Design & User Experience Design. 8 paradokser – og 8 forsøg på (op)løsninger. Mod fælles forståelser og definitioner

AU - Jensen, Jens F.

PY - 2013

Y1 - 2013

N2 - Oplevelser skabt og formet gennem IT og digitale medier betegnes ofte user experience. De kan både omfatte egentlige IT-støttede oplevelser, dvs. produkter og tjenester, hvis primære funktion er at skabe en oplevelse for brugeren eller forbrugeren, og oplevelsesberigede produkter og tjenester, dvs. produkter og tjenester, der har et andet primært formål end oplevelsen, men hvor oplevelsesaspekter er et tillæg til og en merværdi i forhold til den primære funktion (Rambøll Management, 2005; Lund et al., 2005). User experience og user experience design kan på denne måde anskues som den særlige udmøntning som oplevelsesøkonomi og oplevelsesdesign får inden for domænet: IT og teknologi.Emnet for og formålet med denne publikation er at præsentere, diskutere og også udvikle en række centrale begreber, der knytter sig til brugeroplevelser i forbindelse med IT og digitale medier, primært begreberne user experience, experience design og user experience design. Disse begreber er beslægtede og i nogle sammenhænge tæt sammenvævede, men har dog også separate betydninger. I denne publikations sammenhæng vil vi både tale om user experience, experience design og user experience design som et samlet felt og om de enkelte termer separat. User experience vil her blive betragtet som den centrale term, dvs. som den term, der i denne konkrete sammenhæng er i fokus, mens experience design og user experience design vil blive betragtet som relaterede begreber. Af sammen grund vil oplevelser i forbindelse med IT udgøre hovedfokus, men fremstillingen vil også behandle IT-baserede oplevelsers relationer til oplevelser generelt såvel som til almen oplevelsesdesign.

AB - Oplevelser skabt og formet gennem IT og digitale medier betegnes ofte user experience. De kan både omfatte egentlige IT-støttede oplevelser, dvs. produkter og tjenester, hvis primære funktion er at skabe en oplevelse for brugeren eller forbrugeren, og oplevelsesberigede produkter og tjenester, dvs. produkter og tjenester, der har et andet primært formål end oplevelsen, men hvor oplevelsesaspekter er et tillæg til og en merværdi i forhold til den primære funktion (Rambøll Management, 2005; Lund et al., 2005). User experience og user experience design kan på denne måde anskues som den særlige udmøntning som oplevelsesøkonomi og oplevelsesdesign får inden for domænet: IT og teknologi.Emnet for og formålet med denne publikation er at præsentere, diskutere og også udvikle en række centrale begreber, der knytter sig til brugeroplevelser i forbindelse med IT og digitale medier, primært begreberne user experience, experience design og user experience design. Disse begreber er beslægtede og i nogle sammenhænge tæt sammenvævede, men har dog også separate betydninger. I denne publikations sammenhæng vil vi både tale om user experience, experience design og user experience design som et samlet felt og om de enkelte termer separat. User experience vil her blive betragtet som den centrale term, dvs. som den term, der i denne konkrete sammenhæng er i fokus, mens experience design og user experience design vil blive betragtet som relaterede begreber. Af sammen grund vil oplevelser i forbindelse med IT udgøre hovedfokus, men fremstillingen vil også behandle IT-baserede oplevelsers relationer til oplevelser generelt såvel som til almen oplevelsesdesign.

KW - User Experience Design

KW - digitale medier

KW - Interaktive

KW - IKT

KW - IT

KW - Informationsteknologi

KW - Bruger oplevelser

KW - Bruger-oplevelses design

KW - Oplevelsesdesign

KW - User Experience

KW - Experience Design

KW - Interactive Digital Media

KW - Experience Economy

KW - Information Technology

M3 - Bog

T3 - e-bøger fra InDiMedia

BT - UX, XD & UXD

PB - Aalborg Universitetsforlag

ER -