Væk fra hverdagen: Sommerhuse ved Limfjorden

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

Limfjordens kyster befolkes året rundt af sommerhusbe­boere. For over 100 år siden blev de første sommer- og fritidsboliger opført i den fjordnære natur, men det var først med sommerhusenes brede samfundsmæssige ud­bredelse i 1960-70’erne, at Limfjordsområderne for al­vor blev bebygget med sommerhuse. Væk fra hverdagen - Sommerhuse ved Limfjorden giver et indblik i Limfjor­dens sommerhuskultur.

I denne bog sættes fokus på forskellige aktører, som gennem tiderne har været med til at præge sommer­husområderne ved den vestlige Limfjord. Her fortælles om statens og kommuners planlægning og regulering af sommerhusområder, om sommerhusejere og -brugere, der forestiller sig og praktiserer ‘det gode sommerhus­liv’, og om de lokale foreninger, der organiserer og ved­ligeholder sommerhusområderne. Gennem disse per­spektiver giver bogen et historisk og samtidigt indblik i de visioner, drømme, muligheder, praksisser og udfordrin­ger sommerhuskulturen i den vestlige del af Limfjorden har foranlediget.

Bogen er lavet af Center for Kulturarvsforskning og –formidling, et samarbejde mellem Limfjordsmuseernes Samvirke og Aalborg Universitet, Institut for Kultur og Globale Studier.
    UdgivelsesstedAalborg
    ForlagAalborg Universitetsforlag
    Udgave1. udgave
    Antal sider284