Variable hastighedsgrænser: suppleret med strækningsbaseret hastighedskontrol - en mulighed?

Harry Lahrmann, Anton Henriksen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

Et sådant system vil betyde hastigheder, der er tilpasset de aktuelle trafikforhold, men også langt mindre hastighedsforskelle mellem trafikanterne. Det vil i forhold til al viden om sammenhæng mellem hastighed og trafiksikkerhed betyde markant færre dræbte og kvæstede på motorvejene. Men derudover vil også kapaciteten forbedres, idet man får højere kapacitet på en vejstrækning, hvis alle kører med samme hastighed, ligesom risikoen for chokbølger bliver mindre. Endelig vil CO2 udledningen reduceres.
OriginalsprogDansk
TidsskriftTrafik og Veje
Udgave nummer1
Sider (fra-til)14-16
StatusUdgivet - jan. 2009

Citer dette

@article{24935a90e6ec11ddb0a4000ea68e967b,
title = "Variable hastighedsgr{\ae}nser: suppleret med str{\ae}kningsbaseret hastighedskontrol - en mulighed?",
abstract = "Et s{\aa}dant system vil betyde hastigheder, der er tilpasset de aktuelle trafikforhold, men ogs{\aa} langt mindre hastighedsforskelle mellem trafikanterne. Det vil i forhold til al viden om sammenh{\ae}ng mellem hastighed og trafiksikkerhed betyde markant f{\ae}rre dr{\ae}bte og kv{\ae}stede p{\aa} motorvejene. Men derudover vil ogs{\aa} kapaciteten forbedres, idet man f{\aa}r h{\o}jere kapacitet p{\aa} en vejstr{\ae}kning, hvis alle k{\o}rer med samme hastighed, ligesom risikoen for chokb{\o}lger bliver mindre. Endelig vil CO2 udledningen reduceres.",
author = "Harry Lahrmann and Anton Henriksen",
year = "2009",
month = "1",
language = "Dansk",
pages = "14--16",
journal = "Trafik & Veje",
issn = "1903-7384",
publisher = "Dansk Vejtidsskrift ApS",
number = "1",

}

Variable hastighedsgrænser : suppleret med strækningsbaseret hastighedskontrol - en mulighed? / Lahrmann, Harry; Henriksen, Anton.

I: Trafik og Veje, Nr. 1, 01.2009, s. 14-16.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Variable hastighedsgrænser

T2 - suppleret med strækningsbaseret hastighedskontrol - en mulighed?

AU - Lahrmann, Harry

AU - Henriksen, Anton

PY - 2009/1

Y1 - 2009/1

N2 - Et sådant system vil betyde hastigheder, der er tilpasset de aktuelle trafikforhold, men også langt mindre hastighedsforskelle mellem trafikanterne. Det vil i forhold til al viden om sammenhæng mellem hastighed og trafiksikkerhed betyde markant færre dræbte og kvæstede på motorvejene. Men derudover vil også kapaciteten forbedres, idet man får højere kapacitet på en vejstrækning, hvis alle kører med samme hastighed, ligesom risikoen for chokbølger bliver mindre. Endelig vil CO2 udledningen reduceres.

AB - Et sådant system vil betyde hastigheder, der er tilpasset de aktuelle trafikforhold, men også langt mindre hastighedsforskelle mellem trafikanterne. Det vil i forhold til al viden om sammenhæng mellem hastighed og trafiksikkerhed betyde markant færre dræbte og kvæstede på motorvejene. Men derudover vil også kapaciteten forbedres, idet man får højere kapacitet på en vejstrækning, hvis alle kører med samme hastighed, ligesom risikoen for chokbølger bliver mindre. Endelig vil CO2 udledningen reduceres.

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 14

EP - 16

JO - Trafik & Veje

JF - Trafik & Veje

SN - 1903-7384

IS - 1

ER -