Vejen til obligatorisk 8. og 9. skoleår: ideerne og konteksten bag oprettelsen af Statens Pædagogiske Forsøgscenter

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Pædagogisk forsøgs- og udviklingsarbejde har gennem tiden spillet en vigtig rolle i grundskolens udvikling, både i forbindelse med planlægningen af forandringer og i forbindelse med realisering af politikker og lovgivning. Statens Pædagogiske Forsøgscenter (SPF), der blev besluttet oprettet i 1964, skiller sig ud ved at være den første statslige forsøgsskole for grundskoleområdet i Danmark, dvs. finansieret af staten og indskrevet i statens lovgivning. Under inspiration af den såkaldte ’rumlige vending’ inden for historisk analyse beskæftiger vi os i artiklen med baggrunden for SPF’s oprettelse samt den rolle, centret var tiltænkt at spille i det pædagogiske og uddannelsespolitiske landskab, herunder ikke mindst den politiske ambition om at gøre det 8. og 9. skoleår obligatoriske
OriginalsprogDansk
TidsskriftUddannelseshistorie
Vol/bind53
Antal sider21
ISSN0900-226X
StatusUdgivet - 2019

Emneord

  • Folkeskolen
  • Pædagogisk udviklingsarbejde
  • Skolepolitik
  • Uddannelsespolitik
  • Rumlig vending
  • Transnational
  • K. Helveg Petersen

Citationsformater