Abstract
Pædagogisk forsøgs- og udviklingsarbejde har gennem tiden spillet en vigtig rolle i grundskolens udvikling, både i forbindelse med planlægningen af forandringer og i forbindelse med realisering af politikker og lovgivning. Statens Pædagogiske Forsøgscenter (SPF), der blev besluttet oprettet i 1964, skiller sig ud ved at være den første statslige forsøgsskole for grundskoleområdet i Danmark, dvs. finansieret af staten og indskrevet i statens lovgivning. Under inspiration af den såkaldte ’rumlige vending’ inden for historisk analyse beskæftiger vi os i artiklen med baggrunden for SPF’s oprettelse samt den rolle, centret var tiltænkt at spille i det pædagogiske og uddannelsespolitiske landskab, herunder ikke mindst den politiske ambition om at gøre det 8. og 9. skoleår obligatoriske
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Uddannelseshistorie |
Vol/bind | 53 |
Antal sider | 21 |
ISSN | 0900-226X |
Status | Udgivet - 2019 |
Emneord
- Folkeskolen
- Pædagogisk udviklingsarbejde
- Skolepolitik
- Uddannelsespolitik
- Rumlig vending
- Transnational
- K. Helveg Petersen