Vejkarakteristika og ulykkestæthed

Camilla Sloth Andersen, Anne Vingaard Olesen, Lars Bolet

Publikation: Bidrag til tidsskriftKonferenceartikel i tidsskriftForskningpeer review

44 Downloads (Pure)

Resumé

Udpegning, analyse og udbedring af sorte pletter på det danske vejnet har været en af de primære aktiviteter i det stedbestemte trafiksikkerhedsarbejde de sidste 40 år. Imidlertid er sortpletarbejdet med årene blevet vanskeligere af to grunde: Dels er de mest markante sorte pletter identificeret og afhjulpet, de resterende er mindre markante og effekten af foranstaltninger mindre (SWOV 2010). Dels baseres sortpletarbejde på en stadig mindre del af det reelle antal trafikulykker. Hvad skal tage over i stedet for det traditionelle sortpletarbejde?
Som et delprojekt under et forskningsprojekt, med det formål at udvikle en ikke-ulykkesbaseret metode til udpegning af risikolokaliteter på det sekundære 2-sporede vejnet i Danmark, analyseres hvilke vejkarakteristika, der er associeret med ulykkesforekomsten på det sekundære 2-sporede vejnet i Danmark.
Analysen er baseret på ulykkesdata fra perioden 2004 – 2011 samt data om et 180 km langt vejnet i Aalborg Kommune. De 180 km vej er fordelt på 145 strækninger, og for hver strækning findes data om årsdøgnstrafik, kørebanebredde, kantbanebredde, bredden af blød rabat, krydstæthed, adgangstæthed, tilstedeværelse af cykelsti samt data om omfanget af længdemarkering.
Analysen er foretaget som en Poisson regression med antal ulykker som afhængig variabel og strækningslængde som offset variabel, for at tage højde for strækningernes varierende længde. Resultaterne viser at der er en statistisk signifikant sammenhæng mellem ulykkestæthed og årsdøgnstrafik, krydstæthed samt adgangstæthed. Dertil konkluderes det at resultaterne for kørebanebredde samt omfanget af længdemarkering er interessante, og vil indgå i en lignende analyse af et større vejnet.
OriginalsprogDansk
TidsskriftSelected Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University
Udgave nummer2013
Antal sider14
ISSN1903-1092
StatusUdgivet - 2014
BegivenhedTrafikdage 2013 - Aalborg Universitet, Aalborg, Danmark
Varighed: 26 aug. 201327 aug. 2013

Konference

KonferenceTrafikdage 2013
LokationAalborg Universitet
LandDanmark
ByAalborg
Periode26/08/201327/08/2013

Emneord

  • Danmark
  • Vejnettet
  • Sorte pletter
  • Trafiksikkerhed
  • Risikolokaliteter
  • Ulykkesrisiko

Citer dette

@inproceedings{cb321581556d440f858ce3b93529e2dc,
title = "Vejkarakteristika og ulykkest{\ae}thed",
abstract = "Udpegning, analyse og udbedring af sorte pletter p{\aa} det danske vejnet har v{\ae}ret en af de prim{\ae}re aktiviteter i det stedbestemte trafiksikkerhedsarbejde de sidste 40 {\aa}r. Imidlertid er sortpletarbejdet med {\aa}rene blevet vanskeligere af to grunde: Dels er de mest markante sorte pletter identificeret og afhjulpet, de resterende er mindre markante og effekten af foranstaltninger mindre (SWOV 2010). Dels baseres sortpletarbejde p{\aa} en stadig mindre del af det reelle antal trafikulykker. Hvad skal tage over i stedet for det traditionelle sortpletarbejde?Som et delprojekt under et forskningsprojekt, med det form{\aa}l at udvikle en ikke-ulykkesbaseret metode til udpegning af risikolokaliteter p{\aa} det sekund{\ae}re 2-sporede vejnet i Danmark, analyseres hvilke vejkarakteristika, der er associeret med ulykkesforekomsten p{\aa} det sekund{\ae}re 2-sporede vejnet i Danmark.Analysen er baseret p{\aa} ulykkesdata fra perioden 2004 – 2011 samt data om et 180 km langt vejnet i Aalborg Kommune. De 180 km vej er fordelt p{\aa} 145 str{\ae}kninger, og for hver str{\ae}kning findes data om {\aa}rsd{\o}gnstrafik, k{\o}rebanebredde, kantbanebredde, bredden af bl{\o}d rabat, krydst{\ae}thed, adgangst{\ae}thed, tilstedev{\ae}relse af cykelsti samt data om omfanget af l{\ae}ngdemarkering.Analysen er foretaget som en Poisson regression med antal ulykker som afh{\ae}ngig variabel og str{\ae}kningsl{\ae}ngde som offset variabel, for at tage h{\o}jde for str{\ae}kningernes varierende l{\ae}ngde. Resultaterne viser at der er en statistisk signifikant sammenh{\ae}ng mellem ulykkest{\ae}thed og {\aa}rsd{\o}gnstrafik, krydst{\ae}thed samt adgangst{\ae}thed. Dertil konkluderes det at resultaterne for k{\o}rebanebredde samt omfanget af l{\ae}ngdemarkering er interessante, og vil indg{\aa} i en lignende analyse af et st{\o}rre vejnet.",
keywords = "Danmark, Vejnettet, Sorte pletter, Trafiksikkerhed, Risikolokaliteter, Ulykkesrisiko",
author = "Andersen, {Camilla Sloth} and Olesen, {Anne Vingaard} and Lars Bolet",
year = "2014",
language = "Dansk",
journal = "Selected Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University",
issn = "1903-1092",
publisher = "Aalborg Universitet. Trafikforskningsgruppen",
number = "2013",

}

Vejkarakteristika og ulykkestæthed. / Andersen, Camilla Sloth; Olesen, Anne Vingaard; Bolet, Lars.

I: Selected Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, Nr. 2013, 2014.

Publikation: Bidrag til tidsskriftKonferenceartikel i tidsskriftForskningpeer review

TY - GEN

T1 - Vejkarakteristika og ulykkestæthed

AU - Andersen, Camilla Sloth

AU - Olesen, Anne Vingaard

AU - Bolet, Lars

PY - 2014

Y1 - 2014

N2 - Udpegning, analyse og udbedring af sorte pletter på det danske vejnet har været en af de primære aktiviteter i det stedbestemte trafiksikkerhedsarbejde de sidste 40 år. Imidlertid er sortpletarbejdet med årene blevet vanskeligere af to grunde: Dels er de mest markante sorte pletter identificeret og afhjulpet, de resterende er mindre markante og effekten af foranstaltninger mindre (SWOV 2010). Dels baseres sortpletarbejde på en stadig mindre del af det reelle antal trafikulykker. Hvad skal tage over i stedet for det traditionelle sortpletarbejde?Som et delprojekt under et forskningsprojekt, med det formål at udvikle en ikke-ulykkesbaseret metode til udpegning af risikolokaliteter på det sekundære 2-sporede vejnet i Danmark, analyseres hvilke vejkarakteristika, der er associeret med ulykkesforekomsten på det sekundære 2-sporede vejnet i Danmark.Analysen er baseret på ulykkesdata fra perioden 2004 – 2011 samt data om et 180 km langt vejnet i Aalborg Kommune. De 180 km vej er fordelt på 145 strækninger, og for hver strækning findes data om årsdøgnstrafik, kørebanebredde, kantbanebredde, bredden af blød rabat, krydstæthed, adgangstæthed, tilstedeværelse af cykelsti samt data om omfanget af længdemarkering.Analysen er foretaget som en Poisson regression med antal ulykker som afhængig variabel og strækningslængde som offset variabel, for at tage højde for strækningernes varierende længde. Resultaterne viser at der er en statistisk signifikant sammenhæng mellem ulykkestæthed og årsdøgnstrafik, krydstæthed samt adgangstæthed. Dertil konkluderes det at resultaterne for kørebanebredde samt omfanget af længdemarkering er interessante, og vil indgå i en lignende analyse af et større vejnet.

AB - Udpegning, analyse og udbedring af sorte pletter på det danske vejnet har været en af de primære aktiviteter i det stedbestemte trafiksikkerhedsarbejde de sidste 40 år. Imidlertid er sortpletarbejdet med årene blevet vanskeligere af to grunde: Dels er de mest markante sorte pletter identificeret og afhjulpet, de resterende er mindre markante og effekten af foranstaltninger mindre (SWOV 2010). Dels baseres sortpletarbejde på en stadig mindre del af det reelle antal trafikulykker. Hvad skal tage over i stedet for det traditionelle sortpletarbejde?Som et delprojekt under et forskningsprojekt, med det formål at udvikle en ikke-ulykkesbaseret metode til udpegning af risikolokaliteter på det sekundære 2-sporede vejnet i Danmark, analyseres hvilke vejkarakteristika, der er associeret med ulykkesforekomsten på det sekundære 2-sporede vejnet i Danmark.Analysen er baseret på ulykkesdata fra perioden 2004 – 2011 samt data om et 180 km langt vejnet i Aalborg Kommune. De 180 km vej er fordelt på 145 strækninger, og for hver strækning findes data om årsdøgnstrafik, kørebanebredde, kantbanebredde, bredden af blød rabat, krydstæthed, adgangstæthed, tilstedeværelse af cykelsti samt data om omfanget af længdemarkering.Analysen er foretaget som en Poisson regression med antal ulykker som afhængig variabel og strækningslængde som offset variabel, for at tage højde for strækningernes varierende længde. Resultaterne viser at der er en statistisk signifikant sammenhæng mellem ulykkestæthed og årsdøgnstrafik, krydstæthed samt adgangstæthed. Dertil konkluderes det at resultaterne for kørebanebredde samt omfanget af længdemarkering er interessante, og vil indgå i en lignende analyse af et større vejnet.

KW - Danmark

KW - Vejnettet

KW - Sorte pletter

KW - Trafiksikkerhed

KW - Risikolokaliteter

KW - Ulykkesrisiko

UR - http://www.trafikdage.dk/td/papers/papers13/133_CamillaSlothAndersen.pdf

M3 - Konferenceartikel i tidsskrift

JO - Selected Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University

JF - Selected Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University

SN - 1903-1092

IS - 2013

ER -