Velfærdsteknologi i støbeskeen. Politik, retorik og socialt konstruktionsarbejde

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Velfærdsteknologi fremhæves i stigende grad som en væsentlig løsning i indretningen af en mere effektiv offentlig sektor. Mens studier har fremhævet potentialerne ved velfærdsteknologi, redegjort for implementeringsudfordringer og foreløbige effekter, har vi begrænset viden om drivkræfterne bag denne udvikling. Med teoretisk ammunition fra institutionel organisationsteori og et longitudinelt case studie af et storskala innovationsprojekt zoomer artiklen ind på, hvordan en teknologisk innovation (mobil teknologi) opnår stor popularitet i den offentlige sektor (hjemmeplejen). Undersøgelsen, som trækker på multiple datakilder, demonstrerer, hvordan en cocktail af historisk skabte vilkår, magtfulde aktører og et veltilrettelagt socialt konstruktionsarbejde formede den hastige udbredelse og institutionalisering af mobil teknologi. Samtidig er casen et eksempel på, hvordan entusiastiske udmeldinger om offentlig sektor innovation kan skabe problemer for de organisationer, som efterfølgende skal anvende innovationen i den daglige opgaveløsning.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftPolitica - Tidsskrift for politisk videnskab