Verdensklasse eller bare smarte nye måder at skabe god læring om mad og sundhed?

rapport fra de bonede gulve i Bruxelles

Publikation: AndetUdgivelser på nettet - Net-publikationFormidling

Resumé

Som forsker inden for mad, sundhed og læring kan man godt engang imellem blive overrasket over mængden af superlativer, det sprog og de mange begreber der flyver hen over skærmen når der udbydes midler til forsknings- og udviklingsprojekter. Eller når der formuleres nye politiske stratgier og udviklingsmål for skolen. STEM principper, nye naturfagsdidaktikker og 21st century skills er nogle af dem, der nyder stor bevågenhed i debatten om folkeskolen i disse år. For nyt og fint skal det være. Og det er jo sådan set udmærket, for som forsker er man jo ikke interesseret i at forske i det som alle andre allerede forsker i eller som allerede er afprøvet. Og helst vil man jo også gerne bedrive forskning der er bedre end alle de andres. Du kan følge med her, når jeg sætter mig for at udvide min forståelse af nogle af tidens læringsbegreber og forsøger at relatere dem til den praksis, der handler om at udvikle god læring om mad og sundhed i folkeskolen. Det hele starter en dag i november og et møde i EU hovedkvarteret i Bruxelles.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato25 feb. 2019
UdgiverFolkeskolen.dk
StatusUdgivet - 25 feb. 2019

Emneord

  • Bruxelles
  • STEM
  • naturfagsdidaktik
  • 21st century skills
  • EU
  • færdigheder til skolen

Citer dette

@misc{a023fed292644fe5a1d8ff10a70f685d,
title = "Verdensklasse eller bare smarte nye m{\aa}der at skabe god l{\ae}ring om mad og sundhed?: rapport fra de bonede gulve i Bruxelles",
abstract = "Som forsker inden for mad, sundhed og l{\ae}ring kan man godt engang imellem blive overrasket over m{\ae}ngden af superlativer, det sprog og de mange begreber der flyver hen over sk{\ae}rmen n{\aa}r der udbydes midler til forsknings- og udviklingsprojekter. Eller n{\aa}r der formuleres nye politiske stratgier og udviklingsm{\aa}l for skolen. STEM principper, nye naturfagsdidaktikker og 21st century skills er nogle af dem, der nyder stor bev{\aa}genhed i debatten om folkeskolen i disse {\aa}r. For nyt og fint skal det v{\ae}re. Og det er jo s{\aa}dan set udm{\ae}rket, for som forsker er man jo ikke interesseret i at forske i det som alle andre allerede forsker i eller som allerede er afpr{\o}vet. Og helst vil man jo ogs{\aa} gerne bedrive forskning der er bedre end alle de andres. Du kan f{\o}lge med her, n{\aa}r jeg s{\ae}tter mig for at udvide min forst{\aa}else af nogle af tidens l{\ae}ringsbegreber og fors{\o}ger at relatere dem til den praksis, der handler om at udvikle god l{\ae}ring om mad og sundhed i folkeskolen. Det hele starter en dag i november og et m{\o}de i EU hovedkvarteret i Bruxelles.",
keywords = "Bruxelles, STEM, naturfagsdidaktik, 21st century skills, EU, f{\ae}rdigheder til skolen",
author = "Mikkelsen, {Bent Egberg}",
year = "2019",
month = "2",
day = "25",
language = "Dansk",
publisher = "Folkeskolen.dk",
type = "Other",

}

Verdensklasse eller bare smarte nye måder at skabe god læring om mad og sundhed? rapport fra de bonede gulve i Bruxelles. / Mikkelsen, Bent Egberg.

Folkeskolen.dk. 2019, Indlæg på hjemmeside.

Publikation: AndetUdgivelser på nettet - Net-publikationFormidling

TY - ICOMM

T1 - Verdensklasse eller bare smarte nye måder at skabe god læring om mad og sundhed?

T2 - rapport fra de bonede gulve i Bruxelles

AU - Mikkelsen, Bent Egberg

PY - 2019/2/25

Y1 - 2019/2/25

N2 - Som forsker inden for mad, sundhed og læring kan man godt engang imellem blive overrasket over mængden af superlativer, det sprog og de mange begreber der flyver hen over skærmen når der udbydes midler til forsknings- og udviklingsprojekter. Eller når der formuleres nye politiske stratgier og udviklingsmål for skolen. STEM principper, nye naturfagsdidaktikker og 21st century skills er nogle af dem, der nyder stor bevågenhed i debatten om folkeskolen i disse år. For nyt og fint skal det være. Og det er jo sådan set udmærket, for som forsker er man jo ikke interesseret i at forske i det som alle andre allerede forsker i eller som allerede er afprøvet. Og helst vil man jo også gerne bedrive forskning der er bedre end alle de andres. Du kan følge med her, når jeg sætter mig for at udvide min forståelse af nogle af tidens læringsbegreber og forsøger at relatere dem til den praksis, der handler om at udvikle god læring om mad og sundhed i folkeskolen. Det hele starter en dag i november og et møde i EU hovedkvarteret i Bruxelles.

AB - Som forsker inden for mad, sundhed og læring kan man godt engang imellem blive overrasket over mængden af superlativer, det sprog og de mange begreber der flyver hen over skærmen når der udbydes midler til forsknings- og udviklingsprojekter. Eller når der formuleres nye politiske stratgier og udviklingsmål for skolen. STEM principper, nye naturfagsdidaktikker og 21st century skills er nogle af dem, der nyder stor bevågenhed i debatten om folkeskolen i disse år. For nyt og fint skal det være. Og det er jo sådan set udmærket, for som forsker er man jo ikke interesseret i at forske i det som alle andre allerede forsker i eller som allerede er afprøvet. Og helst vil man jo også gerne bedrive forskning der er bedre end alle de andres. Du kan følge med her, når jeg sætter mig for at udvide min forståelse af nogle af tidens læringsbegreber og forsøger at relatere dem til den praksis, der handler om at udvikle god læring om mad og sundhed i folkeskolen. Det hele starter en dag i november og et møde i EU hovedkvarteret i Bruxelles.

KW - Bruxelles

KW - STEM

KW - naturfagsdidaktik

KW - 21st century skills

KW - EU

KW - færdigheder til skolen

M3 - Udgivelser på nettet - Net-publikation

PB - Folkeskolen.dk

ER -