Verdensundergang – og derefter? Katastrofer i Bavian

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

En hovedlinje i Naja Marie Aidts prisbelønnede novellesamling Bavian (2006) tegnes af katastrofefortællinger som ”Bulbjerg” (samlingens første), ”Bryllupsrejse” og ”Myggestik” (der afslutter bogen). Her rammes mennesker uventet af katastrofer, der med chokerende, accelererende hast får deres verden til at bryde sammen og ribber dem for alt. De skrækindjagende sammenbrud med tab af alt undtagen livet blotter dyriske lag under al menneskelig, civilisatorisk overflade. Aidt gengiver på en gang realistisk det sammensatte i hverdagen og trækker de store linjer op under rekurs til melodramaet og ikke mindst tragedien, den klassiske undergangsgenre. Skønt det er personlige verdener, der styrter i grus, og vi primært befinder os i en eksistentiel sfære, knyttes der med den centrale, udløsende Blake-reference i ”Bryllupsrejse” an til en videre apokalyptisk tradition – og det katastrofiske har væsentlige implikationer for samlingens billede af samtidskulturen.
TitelTerminus i litteratur, medier og kultur
RedaktørerKim Toft Hansen, Peder Kaj Pedersen
Antal sider34