Abstract
Om relationen mellem forskningsparadigmer og tidsånd, og hvordan de spejler hinanden. Om hvad der bevæger udviklingen i videnskaberne, og hvorfor det tilsyneladende ikke længere giver mening for forskere og deres studerende at erkende og afsløre de dybereliggende lag i samfundet og mennesker. I stedet opløses alt i tekster og diskurser uden ontologisk substans. Ontologi er nærmest blevet et skældsord for tænk, hvis man kom til at sige noget om verden, der ikke bagefter behændigt kunne omgøres med konstruktionismens lette fjerpen. Vestlig tænkning har før været inde i blindgyder, men måske er der nu grund til at tænke bredere og se bedre efter i de kreative sprækker i vor kulturarv og omsørge vort demokrati helt fra bunden.
Udgivelsesdato: Dec. 2007
Udgivelsesdato: Dec. 2007
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Kognition og Paedagogik |
Vol/bind | 17. årg. |
Udgave nummer | 66 |
Sider (fra-til) | 56-66 |
Antal sider | 11 |
ISSN | 0906-6225 |
Status | Udgivet - 2007 |
Emneord
- pædagogik, paradigmer, tidsånd