Vestlig tænkning og tidsånd: - noget, der bare gentager sig eller noget, der trænger til ny pædagogisk omsorg?

Søren Keldorff, Jan Brødslev Olsen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Om relationen mellem forskningsparadigmer og tidsånd, og hvordan de spejler hinanden. Om hvad der bevæger udviklingen i videnskaberne, og hvorfor det tilsyneladende ikke længere giver mening for forskere og deres studerende at erkende og afsløre de dybereliggende lag i samfundet og mennesker. I stedet opløses alt i tekster og diskurser uden ontologisk substans. Ontologi er nærmest blevet et skældsord for tænk, hvis man kom til at sige noget om verden, der ikke bagefter behændigt kunne omgøres med konstruktionismens lette fjerpen. Vestlig tænkning har før været inde i blindgyder, men måske er der nu grund til at tænke bredere og se bedre efter i de kreative sprækker i vor kulturarv og omsørge vort demokrati helt fra bunden.

Udgivelsesdato: Dec. 2007
OriginalsprogDansk
TidsskriftKognition og Paedagogik
Vol/bind17. årg.
Udgave nummer66
Sider (fra-til)56-66
Antal sider11
ISSN0906-6225
StatusUdgivet - 2007

Emneord

  • pædagogik, paradigmer, tidsånd

Citationsformater