Viden i bevægelse: samskabelse af organisatorisk læring og udvikling

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Dette kapitel undersøger og diskuterer læringsaspektet i forbindelse
med et omfattende aktionsforskningsprojekt med 22 medarbejdere
med forskellige uddannelsesbaggrunde i en organisation inden for
Specialsektoren i Region Nordjylland. Projektet er udviklet og gennemført
i samarbejde med forskere fra Aalborg Universitet.
Projektet har fungeret som en fælles undersøgelse af, hvordan
der med udgangspunkt i medarbejdernes egne udviklingsønsker
kan arbejdes med udvikling af læring og viden i lokale afdelinger
og på tværs af enheder, søjler og fagligheder. Projektet viser blandt
andet, hvordan det vedvarende arbejde med aktionsforskning gennem
et år har formået at bidrage til en erkendelse hos deltagerne
af, at organisatorisk udvikling og læring er et fælles anliggende for
alle organisationens medlemmer. De grundlæggende principper i
aktionsforskning såsom dialog, empowerment, prøvehandlinger og
løbende refleksion og evaluering har vist sig at være gunstige for
skabelsen af et engagerende og motiverende læringsrum for projektets
deltagere.
OriginalsprogDansk
TitelAktionsforskning : i et læringsperspektiv
RedaktørerJulie Borup Jensen, Søren Frimann, Micki Kaa Sunesen
Antal sider14
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagHans Reitzels Forlag
Publikationsdato7 maj 2020
Udgave1
Sider147-161
Kapitel6
ISBN (Trykt)9788741275567
ISBN (Elektronisk)9788741280202
StatusUdgivet - 7 maj 2020

Emneord

  • Aktionsforskning
  • Medarbejderinvolvering
  • Medarbejderudvikling
  • Organisationsudvikling
  • Diskurs
  • Dialog
  • Organisatorisk læring
  • Medhedstænkning
  • Samskabelse
  • Proces
  • Læring
  • Vidensproduktion

Citationsformater