Aktiviteter pr. år
Abstract
I marts 2017 tog vi til Cuba med 17 kandidatstuderende fra ’Turisme’ på Aalborg Universitet. Forløbet var en del af ’Creative Learning Camp’, som var en integreret del af 8. semester på kandidatuddannelsen. I forløbet blev de studerende stillet over for en opgave sat af en amerikansk NGO om bæredygtig turisme i Viñales, Cu-ba, som de skulle løse, og som de skulle levere til organisationen efter deres feltarbejde. Vi diskuterer i denne artikel, hvordan det at tage de studerende ud af undervisningslokalet til en for dem ukendt kontekst kan gøre deres læring anderledes og relevant for et senere arbejdsliv, da de skulle løse en opgave ’fra det virkelige liv’ kombineret med det at skulle begå sig i en helt ny kontekst. Vi er inspireret af Kolbs læringscirkel (2014), og vi diskuterer både peer learning og læring i grupper inden for denne teoretiske ramme. Vores antagelse er, at læringsprocesserne styrkes inden for PBL, hvis man inddrager en erfaringsbaseret og eksperimenterende læring i en virkelighedsnær kontekst. Vi betragter i denne sammenhæng de studerende som både medforskere og konsulenter.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift |
Vol/bind | 13 |
Udgave nummer | 25 |
Sider (fra-til) | 3-17 |
Antal sider | 14 |
ISSN | 1901-5089 |
Status | Udgivet - 27 sep. 2018 |
Emneord
- PBL
- Problembaseret læring
- Peer Learning
- feltarbejde
- cuba
- Kolbs læringscirkel
- Dewey
- aalborg universitet
Aktiviteter
-
Oplægsholder i panel: Fremtidens PBL
Vibeke Andersson (Foredragsholder)
3 okt. 2022Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Konferenceoplæg
-
Projektbørs, Project Fair
Vibeke Andersson (Deltager) & Marlene Spanger (Deltager)
7 feb. 2020Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhed › Organisering af eller deltagelse i workshop, kursus, seminar, udstilling eller lignende
-
Intercultural and problem-based learning
Andersson, V., 24 nov. 2022.Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Konferenceabstrakt til konference › Forskning › peer review
Åben adgangFil -
Creative learning lab: 9th semester Mobility, Global Refugee Studies
Andersson, V., Balslev, H. & Borello, A., 1 mar. 2019Publikation: Bidrag der ikke har en tekstform › Lyd og/eller billed produktion (digital) › Formidling
Åben adgang