Virkningsfuldt pædagogisk arbejde i dagtilbud

Charlotte Ringsmose*, Lone Svinth

*Kontaktforfatter

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningpeer review

1206 Downloads (Pure)

Forskningsprojektet Virkningsfuldt pædagogisk arbejde i dagtilbud blev iværksat i Fremfærd Børn, der er et samarbejde mellem parterne på det kommunale arbejdsmarked om at udvikle velfærdssamfundets kerneopgaver omkring børn og unge. Fremfærd børn har i dette projekt samarbejdet med forskere fra Aalborg Universitet og Aarhus Universitet med henblik på at kortlægge de politiske prioriteter og de pædagogiske organiseringer og målsætninger i forhold til at sikre høj kvalitet i dagtilbud med relativt mange børn i udsatte børn. Ønsket er at forstå, hvordan forskellige betingelser får betydning for børns deltagelse, læring og trivsel i et dagtilbud. Gennem interviews og observationer er det undersøgt, om der kan peges på nogle fællestræk blandt kommuner, som arbejder målrettet for at bryde mønstre for børn i udsatte positioner. Det er også udforsket, hvilke ledelsesmæssige muligheder og udfordringer der er i arbejdet med at skabe øget inklusion i dagtilbud beliggende i socialt belastede områder. Vi er med andre ord optaget af, hvad der kendetegner pædagogisk praksis i 20 dagtilbud, som lykkedes med at skabe inkluderende fællesskaber.
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagDPU, Aarhus Universitet
Udgave1
Antal sider106