Abstract
Der har i den samfundsmæssige debat såvel som i den akademiske litteratur været et ræ-sonnement, der går på at virksomheder kan få gavn at indgå samarbejde med universiteter – specielt fordi et sådant samarbejde antages at kunne bidrage til nye, radikale innovationer. Ræsonnementet er underbygget af kvantitative, statistiske undersøgelser, og der findes også en del henvisninger til markante innovationer, som er baseret på et virksomheds-universitets-samarbejde. Men innovationer er ikke ”manna fra himlen”. Innovation er ret beset en proces, hvilket ikke rigtig indfanges i statistiske studier eller i henvisninger til slutresultater af succes-rige samarbejdsprocesser. Da vi hverken i samfundsdebatten eller i den akademiske litteratur har kunnet identificere kvalitative casestudier med et dedikeret procesperspektiv på virk-somheds-universitets-samarbejde vil vi i dette paper bidrage til samfundsdebatten såvel som den akademiske litteratur gennem et sådant eksplorativt casestudie. Casestudiet underbygger at der er markant innovationspotentiale i virksomheds-universitets-samarbejde, men det viser også at der undervejs i processen har været problemer og udfordringer, som partnerne har måttet forholde sig til og håndtere bedst muligt.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Den Danske Ledelsesakademi |
Forlag | Dansk Ledelsesakademi |
Publikationsdato | 6 dec. 2010 |
Status | Udgivet - 6 dec. 2010 |
Begivenhed | Et snit gennem dansk ledelse. - Aalborg, Danmark Varighed: 6 dec. 2010 → 7 dec. 2010 |
Konference
Konference | Et snit gennem dansk ledelse. |
---|---|
Land/Område | Danmark |
By | Aalborg |
Periode | 06/12/2010 → 07/12/2010 |