Virksomhedens samfundsmæssige kontekst - politik og de uundgåelige markedsfejl

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiUndervisning

Resumé

Bidraget omhandler, hvordan man skal forstå samspillet mellem politik og markedsfejl ud fra en moderne virksomhedsøkonomisk opfattelse af virksomhedens rolle i samfundet. Bogen, som bidraget indgår i, introducerer universitetsstuderende til faget strategi ud fra en kombination af teoretiske modeller og case-studier af små og mellemstore virksomheder. Bogen analyserer strategiske problemstillinger i enkeltvirksomheder, virksomhedsnetværk, brancher og sektorer i økonomien. Bogen introducerer samtidig til et meget omfattende lærebogsmateriale inden for området.
OriginalsprogDansk
TitelVirksomhedens hverdagsstrategier : introduktion til strategi i små og mellemstore virksomheder
RedaktørerLars Gelsing, Allan Næs Gjerding, Thomas Nielsen, Jørgen Gulddahl Rasmussen, Anker Lund Vinding
Antal sider16
Udgivelses stedAalborg
ForlagFIRM-gruppen, Institut for Erhvervsstudier, Aalborg Universitet
Publikationsdato2007
Sider85-100
StatusUdgivet - 2007

Fingerprint

Social context
Market failure
Policy failure
Industry
Economic sectors
Small and medium-sized firms

Bibliografisk note

Elektronisk publikation, der vil resultere i en fysisk publikation i 2008

Emneord

  • Strategi
  • Markedsfejl
  • Økonomisk politik
  • Sociale produktionssystemer

Citer dette

Gjerding, A. N. (2007). Virksomhedens samfundsmæssige kontekst - politik og de uundgåelige markedsfejl. I L. Gelsing, A. N. Gjerding, T. Nielsen, J. G. Rasmussen, & A. L. Vinding (red.), Virksomhedens hverdagsstrategier: introduktion til strategi i små og mellemstore virksomheder (s. 85-100). Aalborg: FIRM-gruppen, Institut for Erhvervsstudier, Aalborg Universitet.
Gjerding, Allan Næs. / Virksomhedens samfundsmæssige kontekst - politik og de uundgåelige markedsfejl. Virksomhedens hverdagsstrategier: introduktion til strategi i små og mellemstore virksomheder. red. / Lars Gelsing ; Allan Næs Gjerding ; Thomas Nielsen ; Jørgen Gulddahl Rasmussen ; Anker Lund Vinding. Aalborg : FIRM-gruppen, Institut for Erhvervsstudier, Aalborg Universitet, 2007. s. 85-100
@inbook{1cf1f8f0b13311db8b72000ea68e967b,
title = "Virksomhedens samfundsm{\ae}ssige kontekst - politik og de uundg{\aa}elige markedsfejl",
abstract = "Bidraget omhandler, hvordan man skal forst{\aa} samspillet mellem politik og markedsfejl ud fra en moderne virksomheds{\o}konomisk opfattelse af virksomhedens rolle i samfundet. Bogen, som bidraget indg{\aa}r i, introducerer universitetsstuderende til faget strategi ud fra en kombination af teoretiske modeller og case-studier af sm{\aa} og mellemstore virksomheder. Bogen analyserer strategiske problemstillinger i enkeltvirksomheder, virksomhedsnetv{\ae}rk, brancher og sektorer i {\o}konomien. Bogen introducerer samtidig til et meget omfattende l{\ae}rebogsmateriale inden for omr{\aa}det.",
keywords = "Strategi, Markedsfejl, {\O}konomisk politik, Sociale produktionssystemer, Strategy, Market failure, Economic policy, Social systems of production",
author = "Gjerding, {Allan N{\ae}s}",
note = "Elektronisk publikation, der vil resultere i en fysisk publikation i 2008",
year = "2007",
language = "Dansk",
pages = "85--100",
editor = "Lars Gelsing and Gjerding, {Allan N{\ae}s} and Thomas Nielsen and Rasmussen, {J{\o}rgen Gulddahl} and Vinding, {Anker Lund}",
booktitle = "Virksomhedens hverdagsstrategier",
publisher = "FIRM-gruppen, Institut for Erhvervsstudier, Aalborg Universitet",

}

Gjerding, AN 2007, Virksomhedens samfundsmæssige kontekst - politik og de uundgåelige markedsfejl. i L Gelsing, AN Gjerding, T Nielsen, JG Rasmussen & AL Vinding (red), Virksomhedens hverdagsstrategier: introduktion til strategi i små og mellemstore virksomheder. FIRM-gruppen, Institut for Erhvervsstudier, Aalborg Universitet, Aalborg, s. 85-100.

Virksomhedens samfundsmæssige kontekst - politik og de uundgåelige markedsfejl. / Gjerding, Allan Næs.

Virksomhedens hverdagsstrategier: introduktion til strategi i små og mellemstore virksomheder. red. / Lars Gelsing; Allan Næs Gjerding; Thomas Nielsen; Jørgen Gulddahl Rasmussen; Anker Lund Vinding. Aalborg : FIRM-gruppen, Institut for Erhvervsstudier, Aalborg Universitet, 2007. s. 85-100.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiUndervisning

TY - CHAP

T1 - Virksomhedens samfundsmæssige kontekst - politik og de uundgåelige markedsfejl

AU - Gjerding, Allan Næs

N1 - Elektronisk publikation, der vil resultere i en fysisk publikation i 2008

PY - 2007

Y1 - 2007

N2 - Bidraget omhandler, hvordan man skal forstå samspillet mellem politik og markedsfejl ud fra en moderne virksomhedsøkonomisk opfattelse af virksomhedens rolle i samfundet. Bogen, som bidraget indgår i, introducerer universitetsstuderende til faget strategi ud fra en kombination af teoretiske modeller og case-studier af små og mellemstore virksomheder. Bogen analyserer strategiske problemstillinger i enkeltvirksomheder, virksomhedsnetværk, brancher og sektorer i økonomien. Bogen introducerer samtidig til et meget omfattende lærebogsmateriale inden for området.

AB - Bidraget omhandler, hvordan man skal forstå samspillet mellem politik og markedsfejl ud fra en moderne virksomhedsøkonomisk opfattelse af virksomhedens rolle i samfundet. Bogen, som bidraget indgår i, introducerer universitetsstuderende til faget strategi ud fra en kombination af teoretiske modeller og case-studier af små og mellemstore virksomheder. Bogen analyserer strategiske problemstillinger i enkeltvirksomheder, virksomhedsnetværk, brancher og sektorer i økonomien. Bogen introducerer samtidig til et meget omfattende lærebogsmateriale inden for området.

KW - Strategi

KW - Markedsfejl

KW - Økonomisk politik

KW - Sociale produktionssystemer

KW - Strategy

KW - Market failure

KW - Economic policy

KW - Social systems of production

M3 - Bidrag til bog/antologi

SP - 85

EP - 100

BT - Virksomhedens hverdagsstrategier

A2 - Gelsing, Lars

A2 - Gjerding, Allan Næs

A2 - Nielsen, Thomas

A2 - Rasmussen, Jørgen Gulddahl

A2 - Vinding, Anker Lund

PB - FIRM-gruppen, Institut for Erhvervsstudier, Aalborg Universitet

CY - Aalborg

ER -

Gjerding AN. Virksomhedens samfundsmæssige kontekst - politik og de uundgåelige markedsfejl. I Gelsing L, Gjerding AN, Nielsen T, Rasmussen JG, Vinding AL, red., Virksomhedens hverdagsstrategier: introduktion til strategi i små og mellemstore virksomheder. Aalborg: FIRM-gruppen, Institut for Erhvervsstudier, Aalborg Universitet. 2007. s. 85-100