Vitalitetsformer og spejlneuroner: anvendt i læringsmodel for professionelle omsorgsgivere

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

1099 Downloads (Pure)

Abstrakt

I et forskningsprojekt fra Aalborg Universitet undersøger Aase Marie Ottesen, hvordan omsorgsgivere kan videreuddannes til at håndtere kontakten med personer med demens. Dette sker gennem en læringsmodel rettet mod omsorgsgivere i demensplejen og med et gruppemusikterapiforløb som omdrejningspunkt. Inden selve læringsforløbet introduceres omsorgsgiverne til teori om det relationelle møde, herunder teori om mødeøjeblikke, vitalitetsformer, spejlneuroner, improvisation og empati. Undervejs i læringsforløbet får omsorgsgiverne feedback med fokus på positive interaktioner ift. personer med demens. I artiklen præsenterer vi den omtalte teori og viser med et caseeksempel, hvordan omsorgsgiverne kan omsætte og integrere teorien i deres daglige arbejde.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Musikterapi
Vol/bind9
Udgave nummer2
Sider (fra-til)3-12
Antal sider10
ISSN1603-8800
StatusUdgivet - 15 nov. 2012

Emneord

  • Vitalitsformer
  • spejlneuroner
  • læringsmodel
  • demens
  • musikterapi

Citationsformater