Abstract
I sommeren 2000 blev resultaterne af OECD undersøgelsen "Second International Adult Literacy Survey" (SIALS) offentliggjort. Offentliggørelsen medførte et ramaskrig, idet den påviste, at henholdsvis 46% og 28% af den danske befolkningen mellem 16 og 66 år ikke var i besiddelse af tilstrækkelige læse og regnefærdigheder til at begå sig i nutidens og fremtidens samfund. Samme år blev der introduceret en helt ny uddannelse for voksne og et helt nyt fag; Forberedende Voksenundervisning (FVU) og FVU-matematik. FVU er målrettet voksne uden grundlæggende færdigheder i dansk og matematik. Fagene er trinopdelte og hvert trin kan afsluttes med en centralt stillet prøve. I mit oplæg vil jeg præsentere, hvorledes deltagerne er blevet testet for regnefærdigheder i SIALS, og hvad de er blevet testet i. Jeg vil sammenligne testen i SIALS med de nye opgavetyper, der er blevet udviklet til FVU-matematik og diskutere, hvad det er forskellige typer at opgaver/tests evaluerer, og hvorledes det er muligt at udvikle nye testformer, der måske i højere grad synliggør deltagernes numeralitet.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Vurdering i matematikk - Hvorfor og hvordan? Fra småskole til voksenopplæring : Nordisk konferanse i matematikkdidaktikk ved NTNU 15. og 16. november 2004 |
Antal sider | 6 |
Forlag | NTNU, Nasjonalt Senter for Matematikk i Opplæringen |
Publikationsdato | 2005 |
Sider | 139-144 |
ISBN (Trykt) | 8247160323 |
Status | Udgivet - 2005 |
Begivenhed | Vurdering i matematikk - Hvorfor og hvordan? Fra småskole til voksenopplæring - Trondheim, Norge Varighed: 15 nov. 2004 → 16 nov. 2004 |
Konference
Konference | Vurdering i matematikk - Hvorfor og hvordan? Fra småskole til voksenopplæring |
---|---|
Land/Område | Norge |
By | Trondheim |
Periode | 15/11/2004 → 16/11/2004 |