Voksnes regnefærdigheder hvordan testes de?

Lene Østergaard Johansen

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingKonferenceartikel i proceedingForskning

    Abstract

    I sommeren 2000 blev resultaterne af OECD undersøgelsen "Second International Adult Literacy Survey" (SIALS) offentliggjort. Offentliggørelsen medførte et ramaskrig, idet den påviste, at henholdsvis 46% og 28% af den danske befolkningen mellem 16 og 66 år ikke var i besiddelse af tilstrækkelige læse og regnefærdigheder til at begå sig i nutidens og fremtidens samfund. Samme år blev der introduceret en helt ny uddannelse for voksne og et helt nyt fag; Forberedende Voksenundervisning (FVU) og FVU-matematik. FVU er målrettet voksne uden grundlæggende færdigheder i dansk og matematik. Fagene er trinopdelte og hvert trin kan afsluttes med en centralt stillet prøve. I mit oplæg vil jeg præsentere, hvorledes deltagerne er blevet testet for regnefærdigheder i SIALS, og hvad de er blevet testet i. Jeg vil sammenligne testen i SIALS med de nye opgavetyper, der er blevet udviklet til FVU-matematik og diskutere, hvad det er forskellige typer at opgaver/tests evaluerer, og hvorledes det er muligt at udvikle nye testformer, der måske i højere grad synliggør deltagernes numeralitet.
    OriginalsprogDansk
    TitelVurdering i matematikk - Hvorfor og hvordan? Fra småskole til voksenopplæring : Nordisk konferanse i matematikkdidaktikk ved NTNU 15. og 16. november 2004
    Antal sider6
    ForlagNTNU, Nasjonalt Senter for Matematikk i Opplæringen
    Publikationsdato2005
    Sider139-144
    ISBN (Trykt)8247160323
    StatusUdgivet - 2005
    BegivenhedVurdering i matematikk - Hvorfor og hvordan? Fra småskole til voksenopplæring - Trondheim, Norge
    Varighed: 15 nov. 200416 nov. 2004

    Konference

    KonferenceVurdering i matematikk - Hvorfor og hvordan? Fra småskole til voksenopplæring
    Land/OmrådeNorge
    ByTrondheim
    Periode15/11/200416/11/2004

    Citationsformater