Abstract
I foråret 2000 blev resultaterne af OECD-undersøgelsen "Second International Literacy Survey" (OECD, 2000), kaldet SIALS, offentliggjort. SIALS-undersøgelsen undersøgte den voksne befolknings læse- og regnefærdigheder. De danske resultater var opsigtsvækkende. Undersøgelsen viste at 46% af den voksne danske befolkning (mellem 16 og 66 år) havde utilstrækkelige læsefærdigheder og 28%[1] af befolkningen havde utilstrækkelige regnefærdigheder i forhold til at kunne klare de komplekse krav, der stilles på arbejdsmarkedet og i dagligdagen (Jensen og Holm, 2000).
De danske politikere handlede på disse resultater og i foråret 2000 fremlagde regeringen en reform af voksen efter- og videreuddannelsessystemet. I reformen var der en helt ny grundlæggende uddannelse for voksne, Forberedende voksenundervisning (FVU), der er det nederste led i voksenuddannelsessystemet. FVU består af to fag: FVU-læsning og FVU-matematik.
SIALS-undersøgelsen var den første større undersøgelse af voksnes regnefærdigheder i Danmark, derfor var det oplagt at bruge datasættet fra SIALS-undersøgelsen til, at få mere at vide om de potentielle målgrupper for FVU-matematik. Som et led i undervisningsministeriet FVU-udviklingsprojekt fik jeg derfor til opgave at undersøge, hvad de danske SIALS-data kunne sige om den eller de potentielle målgrupper for FVU-matematik. Resultatet af denne undersøgelse kan læses i rapporten "Målgruppeanalyse - en undersøgelse af resultaterne fra SIALS" (Johansen, 2002).
Lena Lindenskov, Danmarks Pædagogiske Universitet, og Tine Wedege, Roskilde Universitetscenter, blev ansat af det danske undervisningsministerium i 2000 til at udvikle den nye uddannelse FVU-matematik og den nye fagbeskrivelse til faget. I fagbeskrivelsen for FVU-matematik opstiller Lindenskov og Wedege følgende mål for undervisningen:
Undervisningens mål er, at deltagerne udvikler de funktionelle matematikfærdigheder og -forståelser, alle voksne i samfundet principielt har brug for at have (numeralitet).(Undervisningsministeriet, 2001)
FVU-matematik består af to trin og hvert trin kan afsluttes med en centralt stillet prøve. Prøverne i FVU-matematik tester deltagernes numeralitet. Numeralitet er et nyt dansk begreb som Lindenskov og Wedege har indført i det danske sprog. Wedege definerer numeralitet således (Wedege, 1998:9):
- Numeralitet er funktionelle matematikfærdigheder og -forståelser som alle mennesker i samfundet har brug for at have.
- Samfundets behov for numeralitet ændrer sig med tid og sted: samfundsudviklingen og den teknologiske udvikling.
Jeg vil i denne artikel beskrive, hvorledes jeg har udviklet et analyseværktøj, der kan anvendes til analyse af tests, der tester for numeralitet og funktionelle færdigheder. Jeg vil anvende analyseværktøjet til at sammenligne SIALS-opgaverne med de nye FVU-prøver, og derigennem finde svar på spørgsmålet: Hvorledes testes voksnes regnefærdigheder/numeralitet?
[1] De tilsvarende tal for Norge, Sverige og Finland var: 33,2% af nordmændene havde utilstrækkelige læsefærdigheder og 29,7% havde utilstrækkelige regnefærdigheder, 27,8% af svenskerne havde utilstrækkelige læsefærdigheder og 25,2% havde utilstrækkelige regnefærdigheder, 36,7% af finnerne havde utilstrækkelige læsefærdigheder og 28,2% havde utilstrækkelige regnefærdigheder.
Bidragets oversatte titel | How is it possible to evaluate adult's functional numeracy skills? |
---|---|
Originalsprog | Dansk |
Titel | Democracy and Participation. A challange for Special Needs Education in Mathematics : Proceedings of the 2nd Nordic Research Conference on Special Needs Education in Mathematics |
Redaktører | Arne Engström |
Antal sider | 15 |
Forlag | Department of Education, Örebro University |
Publikationsdato | 2004 |
Sider | 301-315 |
ISBN (Trykt) | 91-7668-399-0 |
Status | Udgivet - 2004 |
Begivenhed | 2nd Nordic Research Conference on Special Needs Education in Mathematics - Örebro, Sverige Varighed: 7 okt. 2003 → 9 okt. 2003 Konferencens nummer: 2 |
Konference
Konference | 2nd Nordic Research Conference on Special Needs Education in Mathematics |
---|---|
Nummer | 2 |
Land/Område | Sverige |
By | Örebro |
Periode | 07/10/2003 → 09/10/2003 |
Emneord
- voksne og matematik
- Matematikvanskeligheder
- evaluering
- numeralitet