WE LOVE THE CITY: Byen i bygningen, bygningen i byen

Lasse Andersson (Producent), Martin Krogh (Producent), Martin Laursen (Producent)

Publikation: Bidrag der ikke har en tekstform2D/3D (Fysisk produkt)Formidling

WE LOVE THE CITY Byen i bygningen, bygningen i byen
Lasse Andersson, Ph.d., arkitekt maa, adjunkt ved Aalborg Universitet
Med udstillingen WE LOVE THE CITY vil vi formidle mødet mellem urban design oog arkitektur. Disciplinen ’at bygge by’ har de seneste 20 år ikke tændt hjerterne hos arkitektstuderende på de danske arkitektskoler eller for den sags skyld på universiteterne. De, der i en dansk kontekst søger mod arkitektfaget drages af bygningen og af at udleve drømmen om at være arkitekten, der formgiver ’værket’. Derfor fremstår planlægningen og formgivningen af byen i den store skala ofte fjern og ’usexet’ for unge arkitekter in spe. Det kan fremtidens by ikke være tjent med, og WE LOVE THE CITY vil derfor gerne vise alle, der færdes i byen og bruger dens arkitektur, at her er et potentiale.
Med udstillingen WE LOVE THE CITY ønsker Utzon Centeret, LasseVegas Kontoret ApS og ADEPT arkitekter at åbne dørene til et laboratorium, som er forelsket i urbaniteten, og som viser beskueren, at potentialet for en ny generation af by-elskende arkitekter findes i sætningen ’Byen i bygningen og bygningen i byen’! Sætningens dobbelthed betoner, at omdrejningspunktet for formgivningen af byen til stadighed er det arkitektoniske værk; men ikke værket som en singularitet i byen.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato16 apr. 2011
UdgivelsesstedAalborg, Utzon Centeret
Størrelse300 m2 udstilling
StatusUdgivet - 16 apr. 2011

Bibliografisk note

Indberetningen er en 300 m2 store udstilling, vist mellem den 16 april og 22 maj 2011 i den centrale udstillingshal på Utzon Centeret i aalborg.
Udgivelsesmedie: Hal 1 på Utzon Centeret

Emneord