WE LOVE THE CITY: Byen i Bygningen, bygningen i byen

Publikation: AndetUdgivelser på nettet - Net-publikationFormidling

Disciplinen ’at bygge by’ har de seneste 20 år kæmpet for at tænde hjerterne hos arkitektstuderende på de danske arkitektskoler eller for den sags skyld på universiteterne. Men faget urban design og byplanlægningen har ikke formået at skabe et stærkt elevgrundlag. De, der i en dansk kontekst søger mod arkitektfaget drages af bygningen og af at udleve drømmen om at være arkitekten, der formgiver ’værket’. Derfor fremstår planlægningen og formgivningen af byen i den store skala ofte fjern og ’usexet’ for unge arkitekter in spe. Det kan fremtidens by ikke være tjent med, og med workshoppen ABSTRAKTISTAN 2011 og udstillingen WE LOVE THE CITY på Utzon Centeret i Aalborg vil vi derfor gerne vise alle, der færdes i byen og bruger dens arkitektur, at der i Urban design fagligheden er et potentiale. Både for de der bruger byen og for dem der udøver arkitekturen med en stærk urban intention i det skala område, der findes mellem 1:100 til 1:2000.
Publikationsdato16 apr. 2011
StatusUdgivet - 16 apr. 2011