TY - GEN
T1 - Work travel, knowledge industries and the environment
AU - Lassen, Claus
PY - 2004
Y1 - 2004
N2 - Artiklen fokuserer på såkaldte videnvirksomheder som transport genererende enheder. National og international statistik viser, at flytrafik og internationale arbejdsrejser er steget enormt de sidste årtier. På grund af større skadevirkninger i forbindelse med udledning af CO2 i de højere dele af atmosfæren er klimakonsekvenserne fra flytrafikken langt større end tilsvarende bevægelser langs jordoverfladen. Artiklen opstiller således en hypotese om, at der er en sammenhæng imellem aeromobilitet, vidensorganisationer og miljømæssige konsekvenser. Artiklens fokuserer således på at undersøge de drivende kræfter, mekanismer og betydningsmønstre der knytter sig til den stigende langdistance arbejdsmobilitet. Artiklen trækker teoretisk på ?mobilitetens sociologi?, og empirisk på et case studie der involverer to danske cases fra vidensindustrien. Artiklens hovedargument er nødvendigheden af, at gentænke traditionelle forestillinger og begreber omkring rejser, turisme og arbejdsliv for at kunne forstå og forklare de internationale arbejdsrejsen inden for vidensorganisationer. Grænserne imellem arbejde og turisme, arbejde og leg, smerte og fornøjelse er udflydende, og der eksisterer en kompleks relation mellem rejser, turisme, arbejde og leg i vidensorganisationer. Artiklen argumenterer derfor afslutningsvist, at politikere og planlæggere må forstå sådanne komplekse sammenhænge når værktøjer til at sikre en mere ?bæredygtig mobilitet? diskuteres i fremtiden.
AB - Artiklen fokuserer på såkaldte videnvirksomheder som transport genererende enheder. National og international statistik viser, at flytrafik og internationale arbejdsrejser er steget enormt de sidste årtier. På grund af større skadevirkninger i forbindelse med udledning af CO2 i de højere dele af atmosfæren er klimakonsekvenserne fra flytrafikken langt større end tilsvarende bevægelser langs jordoverfladen. Artiklen opstiller således en hypotese om, at der er en sammenhæng imellem aeromobilitet, vidensorganisationer og miljømæssige konsekvenser. Artiklens fokuserer således på at undersøge de drivende kræfter, mekanismer og betydningsmønstre der knytter sig til den stigende langdistance arbejdsmobilitet. Artiklen trækker teoretisk på ?mobilitetens sociologi?, og empirisk på et case studie der involverer to danske cases fra vidensindustrien. Artiklens hovedargument er nødvendigheden af, at gentænke traditionelle forestillinger og begreber omkring rejser, turisme og arbejdsliv for at kunne forstå og forklare de internationale arbejdsrejsen inden for vidensorganisationer. Grænserne imellem arbejde og turisme, arbejde og leg, smerte og fornøjelse er udflydende, og der eksisterer en kompleks relation mellem rejser, turisme, arbejde og leg i vidensorganisationer. Artiklen argumenterer derfor afslutningsvist, at politikere og planlæggere må forstå sådanne komplekse sammenhænge når værktøjer til at sikre en mere ?bæredygtig mobilitet? diskuteres i fremtiden.
KW - Transport
KW - Flytrafik
KW - Arbejdsrejser
KW - Bæredygtig mobilitet
M3 - Konferenceartikel i proceeding
T3 - Trafikdage på Aalborg Universitet
BT - Trafikdage på Aalborg Universitet
PB - Aalborg Universitet
T2 - Trafikdage på Aalborg Universitet
Y2 - 23 August 2004 through 24 August 2004
ER -