Kan der være sammenhæng mellem læsevanskeligheder og matematikvanskeligheder?

Johansen, L. Ø. (Lecturer)

Activity: Talks and presentationsTalks and presentations in private or public companies

Description

Kan der være sammenhæng mellem læsevanskeligheder og matematikvanskeligheder?
 
Ifølge svenske forskere har en undersøgelse vist, at ca. 12% af en elevårgang har vanskeligheder  med både læsning og matematik. Der er ikke lavet tilsvarende undersøgelser i Danmark. Men en analyse, jeg har foretaget, af de danske resultater fra OECD undersøgelsen "Second International Adult Literacy Survey" viser, at 92% af den gruppe, der ifølge OECD har utilstrækkelige regnefærdigheder til at klare sig i nutidens og fremtidens samfund, også har utilstrækkelige læsefærdigheder.
I mit oplæg vil jeg præsentere resultater fra forskningen inden for dette felt (med vægt på de nordiske forskere) - illustreret med eksempler på sammenhænge mellem læsevanskeligheder og regnevanskeligheder.

Emneord: Matematikvanskeligheder, Læsevanskeligheder, Ordblinde, dyskalkuli
Period7 Jun 2007
Event typeConference
LocationBredsten, Vejle, Denmark