Musik og demens. Musikterapi og musikaktiviteter: Kursus på diplomniveau: Demente og ældre med betydeligt nedsat psykisk funktionsevne

Activity: Talks and presentationsExternal teaching and course activities at other universities

Description

Indhold: • Musik i hverdagen. Stimulerende og sederende musik. Fysiologisk og følelsesmæssig påvirkning af musik. Musik og hjerne. • Musikterapi som behandling af sekundære demenssymptomer. • Demens og hukommelse. Non-deklarativ hukommelse, reminiscens og musik. • Opmærksomhed og arousal. Klarhedsøjeblikke. • Strategier for at dække psykosociale behov. • Beskrivelse af forløb i individuel musikterapi. Anvendelse af sang for at skabe opmærksomhed, regulere arousal og åbne muligheder for kommunikation. • Indhold, ramme og opbygning af musikaktiviteter. Musikreminiscens, musikstimulering, musiklytning, dans, musiknydelse, m.m. • Musikalsk assessment. • Hvordan kan vi vurdere/beskrive/måle på udbyttet af psykosociale tiltag? • Der illustreres med videoeksempler fra praksis. Litteratur: Ridder, H.M. (2005) Musik & Demens. Musikaktiviteter og musikterapi med demensramte. 2. reviderede udgave. Århus: Forlaget Klim. Ridder, H.M. (2005) Musikbiografi og musikreminiscens som led i musikterapeutisk behandling af personer med frontotemporal demens. I: H.M. Ridder (Red.). Årsskrift 4. Musikterapi i psykiatrien (s. 154-163). Musikterapiklinikken. Den psykiatriske forskningsenhed i Nordjyllands amt. Ridder, H.M. (2004) Sang i demensplejen. Gerontologi og samfund. 20(2), s. 28-30. Supplerende litteratur: Bonde, L.O., Pedersen, I.N. & Wigram, T. (2001) Musikterapi: Når ord ikke slår til. En håndbog i musikterapiens teori og praksis i Danmark. Århus: Forlaget KLIM.
Period8 Mar 2006 → …
Held atDen sociale Højskole. Efter og -Videreuddannelsen