Skolemijö: Skolen finder sted

  • Inge Mette Kirkeby (Lecturer)

    Activity: Talks and presentationsTalks and presentations in private or public companies

    Description

    Samspil mellem pædagogik og arkitektur - mellem børn og rum
    Hvad er det egentlig, skolebygningen "kan" i forhold til det, vi synes, børnene skal lære? Og hvilke muligheder har arkitekter for gennem design at udforme skolens bygninger, så de på en positiv måde påvirker de valg, lærere og elever træffer i forbindelse med undervisningen?
    Det er Inge-Mette Kirkebys opfattelse, at skolebygninger medvirker i de billeder, opfattelser og kompetencer, børnene udvikler med betydning for deres liv på lang sigt. Skolebygningen ses således ikke som en neutral ramme om det, der sker i skolen, men som en medaktør, der uafladeligt griber ind i og påvirker skoledagen. Forholdet mellem bygninger og brugere anskues som et samspil. Da dette samspil er uhyre mangfoldigt og komplekst, vil det i forelæsningen blive underopdelt i fem mindre "rum", der dels diskuteres i forhold til pædagogik, dels illustreres gennem mange konkrete eksempler på fysisk udformning. De fem rum er: Det sociale rum, handlingens rum, det adfærdsregulerende rum, det betydningsbærende rum og det stemte rum.

    Emneord: skolebygninger, pædagogik, samspil, arkitektur, designteori, designgreb
    Period31 Oct 2007
    Event titleSamspil mellem pædagogik og arkitektur - mellem børn og rum
    Event typeConference
    OrganiserGöteborg kommune, Stadshuset
    LocationGöteborg, SwedenShow on map