Øremærkning af penge fra Scandlines-salg

  • Bent Flyvbjerg

Press/Media: Press / Media

Description

Om to måneder ryger der 5,8 mia. kr. i den danske statskasse. Til den tid forventes det nemlig, at både EU's konkurrencemyndigheder, Folketingets finansudvalg og det tyske trafikministerium har godkendt salget af det dansk-tyske Scandlines til en gruppe tyske og britiske investorer. Salget, der vil indbringe ejerne 11,6 mia. kr., markerer den største privatisering af et statsejet selskab siden salget af Tele Danmark i 1998. Socialdemokraterne og de Konservative har krævet, at nogle af pengene øremærkes til hhv. en forbedring af trafikforholdene vest for Storebælt og en investering i nye togsignaler. Bent Flyvbjerg, der er professor i planlægning på Aalborg Universitet, mener ikke, at det er en god idé at øremærke pengene på den måde, men han påpeger, at investeringer i de danske jernbaner vil være på sin plads. Han henviser til, at passagerer har så lidt tillid til den offentlige togtrafik, at mange f.eks. undlader at tage toget, hvis de skal til Lufthavnen i Kastrup. Bent Flyvbjerg vurderer, at en eventuel fast Femernforbindelse ikke vil blive et problem for de nye Scandlines-ejere, bl.a. fordi et broprojekt i den pågældende region formentlig vil strække sig over 12-13 år.
Period20 Jun 2007

Media coverage

1

Media coverage

  • TitlePartier vil bruge milliarder fra færgesalg til trafiikforbedringer
    Media name/outletPolitiken 1. sektion
    Duration/Length/Size13
    Date20/06/2007
    PersonsBent Flyvbjerg