Byvækst ved motorveje

  • Henrik Harder

Press/Media: Press / Media

Description

Tidligere blev byer anlagt ved fjorde eller havet på grund af de gode transportmuligheder. I dag er det stadig let adgang til transport, som bestemmer byudviklingen, men vandet har fået en hård konkurrence i motorvejsnettet.De brede veje uden trafiklys, forgængere og cyklister, men med tilladelse til at trykke speederen ned og bilens fart op til 130 km/t, virker som magneter for bosætning og anden bebyggelse. - Folk er ikke dumme. De bruger de hurtige og nemme muligheder, der er. Derfor suger motorvejen trafik til sig fra de omgivne vejnet, siger Henrik Harder Hovgesen, som er lektor på Institut for samfundsudvikling og planlægning på Aalborg Universitet. I samarbejde med Vejdirektoratet og Den Kongelige Veterinær- og Landbohøjskole har instituttet netop overstået et forskningsprojekt med formålet at afdække, hvilken betydning udbygningen af det danske motorvejsnet har for byudviklingen og transportmønstrene.
Period10 Oct 2005

Media coverage

1

Media coverage

  • TitleMotorveje ændrer byudvikling
    Media name/outletNordjyske Stiftstidende
    Duration/Length/Size5
    Date10/10/2005
    Producer/AuthorGitte Kvist
    PersonsHenrik Harder