Forskere: Skolerne magter ikke kreativitet og innovation

    Press/Media: Press / Media

    Description

    En ny undersøgelse viser, at test som den såkaldte PISA tvinger landets lærer til at oplære eleverne i paratviden. Dermed falder områder som problemløsning og nytænkning i baggrunden. En af forskerne i projektet er lektor på Aalborg Universitet, Birthe Lund. Hun har bl.a. undersøgt, hvor meget vægt, skolerne lægger på kreativitet og entreprenørskab i de enkelte fag. Hun fortæller bl.a., at den nye karakterskala har haft en negativ indvirkning på elevernes evne til at tænke nyt: 'Tidligere gav man 13 for den enestående præstation, og gav på den måde mulighed for at præmiere, hvor gode eleverne var til at tænke selvstændigt og kreativt. Med den nye karakterskala giver man den højeste karakter til den fejlfri præstation, fordi man starter med at gå ud fra noget forventet, og jo flere fejl, man laver, des mere trækker det ned. Det er to grundlæggende forskellige måder at give karakterer på', siger Birthe Lund.
    Period15 Apr 2011