Kommentar: Konkurrenceloven og det frie marked

    Press/Media: Press / Media

    Description

    I en klumme om erhvervsjura skriver Lars Bo Langsted, professor ved Aalborg Universitet, denne gang om konkurrenceloven og hensynet til den frie konkurrence. Han nævner to aktuelle sager, hvor hhv. Mazda og Toyota er involverede, og hvor Konkurrencerådet mener, at de to har misbrugt en dominerende position på markedet. Mazda er af Konkurrencerådet bl.a. blevet pålagt at ophøre med at undersøge lokaler, hvor indehaveren har angivet, at der ikke findes reservedele med Mazdas varemærke. Toyota er bl.a. blevet pålagt ikke at true autoriserede reparatører med opsigelse af reparatørkontrakter i tilfælde, der ikke kan berettige en opsigelse. Mazda havde begrundet sin politik med, at man var nødt til at beskytte sig mod varemærkefalsk og piratkopiering.
    Period31 Oct 2005

    Media coverage

    1

    Media coverage

    • TitleKommentar: Konkurrenceloven og det frie marked
      Media name/outletJyllands-Posten Erhverv & Økonomi
      Duration/Length/Size7
      Date31/10/2005
      PersonsLars Bo Langsted