Når de sociale medier tager overhånd

Press/Media: Press / Media

Description

Ifølge Malene Charlotte Larsen, der har forsket i unges brug af sociale medier som lektor på Institut for Kommunikation på Aalborg Universitet, kan hashtags som #udenfilter, der i stort omfang bliver brugt af både kendte og ukendte, ses som en modreaktion på det usunde fokus på det ydre. ”Det er en modreaktion på det at fremstille sig selv fra sin allerbedste side. Ved at bruge bestemte hashtags kan unge skrive sig ind i et bestemt værdisystem og nemt signalere, at de tager afstand fra de alt for idealiserede billeder,” siger hun og fortæller, at der blandt unge faktisk er et stort behov for at fremstille sig selv “uden filter” eller som “naturlig”. ”Der kan være noget befriende i at vise sig frem som morgengrim, med dobbelthage, uden makeup eller i kiksede situationer, fordi det jo er en helt naturlig del af hverdagen,” siger hun og fortæller, at hun er i gang med at undersøge unges fotodelingspraksisser på Snapchat og Instagram.
Period13 May 2016

Media coverage

1

Media coverage