Turister vil spille hovedrollen i ferien: Ringkøbing Fjord-området skal fremelske værdien i de unikke ting på egnen, så turisterne får en følelse at, de beriges i deres ferie, mener turismeforsker

    Press/Media: Press / Media

    Description

    RINGKØBING: Scenen vil være velkendt for mange: Familien har lejet sommerhus, og de første tre dage går det fint. Man nyder huset, udforsker det, går til stranden, men så melder lysten sig til at lave noget andet. Hvad skal man lave? Er der nogen oplevelser? Der er brochurer om alt muligt, men det bliver ikke rigtigt til noget. Og inden man ser sig om, skal man hjem. Turismens store problem er, at vi overlader turisterne til sig selv, mener Peter Kvistgaard fra Aalborg Universitet, der har en ph.d.-grad i regional turisme og beskæftiger sig med oplevelsesøkonomi. Og hvad er så oplevelsesøkonomi? Det er måden at tjene på menneskets trang til oplevelser. En kaffebønne fra Sydamerika koster ingenting, men i Europa bliver den malet, kommer til Venedig og bliver lavet til espresso. Bønnen er den samme, men Markuspladsen er den rigtige, bygningerne, duerne og gondolerne er helt rigtige. Det er det rigtige sted at få en espresso, og derfor koster den 15 dollars. Skab værdi På samme måde skal Ringkøbing Fjord-området fremelske sin særegenhed, sin historie, sin natur og skabe værdi i dem, så området i turistens øjne bliver unikt og værd at betale for, mener Peter Kvistgaard. - Der skal skabes værdi for det enkelte menneske i fritiden og i særdeleshed i ferien. Turisten vil være spille hovedrollen i set eget skuespil. De ting, der foregår i ferien vil man have kontrol over og være med i. Et eksempel: Det er ikke så vigtigt, at museet har et skelet, der er kulstof 14-testet. Det vigtigste er, at der er en god historie om det, og at det kan involvere personen, der så vil føle sig autentisk. Man skal sørge for, at det er det lokale, der kommer frem. - Egnens egen historie bliver meget mere afgørende. Man skal sørge for, at der en værdiskabelse i at besøge Ringkøbing Fjord. Hvis der er et specielt fugleliv på fjorden, skal man lave værdiskabende historier om det. Hvis fjorden skal være noget specielt, skal den have en profil som er anderledes end andre attraktioner på Vestkysten. Derfor skal man tænke sig frem til et svar på, hvori består det unikke? Her er det, at oplevelsesøkonomien giver folk et spark bagi. For hvad er det for værdier, vi giver turisterne? Hvordan kommer de i kontakt med os og de andre turister. Så bliver det spændende. Folk vil det hele Turister er ikke lette at sætte i segment-kasser, mener Peter Kvistgaard. - Ved Ringkøbing Fjord vil en familien inden for 14 dage gøre nogle forskellige ting. De vil se ud over vandt og tænke over tilværelsen. I næste øjeblik vil de ud og lære at sejle kajak eller fiske på en bestemt måde, som fiskerne har gjort de sidste 200 år. Og så vil de ind i byen og være strøgturister. Derfor er det svært at sige præcist, at Ringkøbing Fjord skal være for et bestemt segment. For nogle år siden havde man forskellige segmenter. Rige tog på luksusferier og almindelige mennesker tog på camping. Sådan er det ikke længere. Lægen med den høje indkomst vil godt på campingferie, men vil også på ferie på Bahamas. Hvem skal fortælle de historier som skaber værdi i vores egn? - Oplevelsesøkonomi opererer med en række felter, der går ind over hinanden. Kultur, kunsthåndværk, mode, teater. Det er vigtigt at få lavet en profil, der inkluderer mennesker. Det gælder om at få sat nogle mennesker sammen, så der kan tænkes anderledes tanker. Giv frie rammer og lad dem tænke frit. Hvis der sider borgmester med en tegnebog, så slår man det ihjel på stedet, siger Peter Kvistgaard, der mener, at der for få penge afsat til at markedsføre turismen. - Der er ingen lovgivning, der påhviler kommuner at lave turismemarkedsføring. Og her taber turismen ofte til lokale ønsker om skovbørnehaver eller reparation af molen. Det er vanskeligere at putte penge i turismen, for giver det flere turister? Og det er jo frivilligt, så hvor for skulle politikerne gøre det? Peter Kvistgaard mener, at turismen egentlig er meget enkel at have med at gøre. - Producerer du en vindmølle, skal du overbevise køberen om, at den er fantastisk. Dernæst skal den transporteres ud til køberen. Turismen kræver blot markedsføring, og så transporterer kunden sig selv herop. Når en tysker kommer herop, er det også eksport, for den tyske valuta kommer helt af sig selv. Nye kunder koster dyrt Forsømmer vi at hente turister hertil fra fjerne markeder? - Måske, men omkostningerne er store i forhold til at skabe værdi for de kunder, der kommer her i forvejen. Det er dyrt at få nye hertil forhold til dem, der allerede har været her. Vil man investere kraftigt i at få kinesere til at komme til Ringkøbing Fjord skal man have tegnebogen op. Det kan godt være, at kinesere er interesseret i København og H.C. Andersen, men Ringkøbing Fjord? Det ved jeg ikke rigtigt.
    Bibliografisk note: Peter Kvistgaard har ph.d.-graden i regional turismepolicy og har siden 1998 været ansat ved Tourism Research Unit som forsker og underviser i turisme. Kvistgaard har stået i spidsen for forskningsprojektet omkring oplevelser på Møn - se rapporten "Oplevelsesprofil for feriedestination Møn", 2005.
    Emneord: Turisme, oplevelser, oplevelsesøkonomi, Ringkøbing Fjord

    Subject

    Turisme, oplevelser, oplevelsesøkonomi, Ringkøbing Fjord
    Period29 Oct 2005

    Media contributions

    1

    Media contributions

    • TitleTurister vil spille hovedrollen i ferien: Ringkøbing Fjord-området skal fremelske værdien i de unikke ting på egnen, så turisterne får en følelse at, de beriges i deres ferie, mener turismeforsker
      Media name/outletRingkjøbing Amts Dagblad
      Media typePrint
      Date29/10/2005
      PersonsPeter Kvistgaard