Description

Forskere advarer: Eksamen fylder for meget

Eksamen har måske aldrig haft så stor indflydelse på undervisningen og elevernes tilgang til læring som nu. Flere forskere advarer mod udviklingen.

Birthe Lund, som er lektor på Center for Evalueringsforskning på Aalborg Universitet og blandt andet forsker i kreativitet, innovation og læring, peger også på, at vi skal overveje, hvor meget eksamen påvirker undervisningen og læringsmiljøet.

“I nedskæringstider og i tider med stor konkurrence, om hvem der kan få lov til at komme ind på eftertragtede uddannelser, kommer karakterer og bedømmelser let til at fylde meget i et skoleliv. Der kan derfor være god grund til at reducere antallet af prøver og test i gymnasiet af hensyn til læringsmiljøet,” mener Birthe Lund.

Karakterer betyder meget
Hun mener dog også, at den diskussion hænger sammen med diskussionen af karakterer. Ifølge hende er det en ny trend, at man er blevet mere politisk opmærksom på, at mange unge mennesker har svært ved at klare en konstant fokus på bedømmelse, men det betyder ikke, at alle unge gerne vil være fri for at få karakterer eller at blive bedømt. De unge føler en vis sikkerhed ved at vide, hvor tæt på eller hvor lang fra ”målet” de er, forklarer hun.

Men der er stor forskel på, hvordan elever opfatter karakterer og prøver, og hvordan det påvirker deres motivation og lyst til at lære, mener Birthe Lund.

“'Jeg har hørt mine studerende sige: Er jeg virkelig et 2-tal? Nej, du har fået et 2-tal for en konkret præsentation, må man sige til dem. Nogle kan bestemme sig for at ignorere karakterer og bedømmelser, mens andre tillægger det stor betydning for deres skoleliv at klare sig godt og knytter dette direkte sammen med, hvordan de klarer prøver og test,” siger Birthe Lund.

Subject

Eksamen og karakterers betydning for læringsmiljø

Period1 Oct 2019

Media coverage

1

Media coverage

  • TitleForsker advarer: Eksamen fylder for meget
    Degree of recognitionNational
    Media name/outletBladet Gymnasieskolen
    Media typePrint
    CountryDenmark
    Date01/10/2019
    PersonsBirthe Lund

Keywords

  • grading
  • learning
  • environment for learning