Udvikling langs motorvejen

  • Henrik Harder

Press/Media: Press / Media

Description

Motorvejen er et fortræffeligt stykke infrastruktur, som lynhurtigt bringer speditøren eller pendleren fra A til B. Men akkurat som vore forfædre flokkedes om datidens hurtige trafikforbindelser, fjorde og åer, og vore tip-oldeforældre flokkedes om de nye stationsbyer langs jernbanen, flokkes vi danskere om de nye motorveje. Pendleren i Slagelse vil gerne lynhurtigt frem til arbejdspladsen i København, hvorfor han søger bolig nær motorvejen. Transportvirksomhederne kan på samme måde se en fordel i at lægge sig klos op ad de hurtige vejforbindelser. Andre virksomheder ser en fordel i at profilere sig med domicilbyggerier helt ud til motorvejen. Konsekvensen Dermed er motorvejens selvmord som hurtigt forbindelsesled mellem A og B i gang. Jo mere der bygges op ad motorvejen, jo hurtigere stiger trafikmængden, og jo hurtigere sander det hele til. Konsekvensen kan allerede mærkes i hovedstadsområdet, ved Odense og i Vejle-området. Om ti år vil det danske motorvejsnet ganske enkelt være en sneglerute, hvis udviklingen fortsætter, og der ingenting sker. Det mener bl.a. lektor, Ph.d. Henrik Harder Hovgesen, Institut for samfundsudvikling og planlægning på Aalborg Universitet. ”Vi skal fra forskningens side ikke pege på en løsning. Vi påpeger bare, hvordan fremtiden kommer til at se ud. Løsningen må politikerne vælge, siger Henrik Harder Hovgesen.”
Period23 Feb 2005

Media coverage

1

Media coverage

  • TitleMotorvejens indbyggede selvmord : Til efteråret udkommer en bog på basis af et forskningsprojekt, der har analyseret byggeriet langs motorvejene og dets konsekvenser.
    Media name/outletErhvervsbladet
    Date23/02/2005
    Producer/AuthorJonny Carstensen
    PersonsHenrik Harder