Undervisningen skal forbedres

Press/Media: Press / Media

Description

For at motivere de studerende blev ingeniøruddannelsernes pædagogiske netværk, ipn, etableret i 1996 for at kigge undervisningen efter i sømmene. Ipn sørger for, at underviserne får pædagogisk træning med sig og har arbejdet på at få indført mere aktive undervisningsformer. Værktøjet hedder portfolio, og det handler om at fastholde og reflektere over processen. Professor i ingeniørdidaktik fra Aalborg Universitet, Anette Kolmos, forklarer, at portfolio tvinger den enkelte professor til at reflektere over sin egen læringsfilosofi, hvilket tvinger dem til at forholde sig til, om deres teorier virker i undervisningslokalet. Hun tilføjer, at kunsten er at vælge de rigtige redskaber i situationen. Hun mener, det der op til rektorerne på ingeniørhøjskolerne og universiteterne at sætte spotlight på den løbende udviklingsproces inden for undervisning. Undervisningen skal have mere status, hvilket gøres ved en kulturforandring med et nyt sprog og begejstring. Af faktabokse fremgår tips til bedre forelæsninger og vejledninger.
Period31 Mar 2006

Media coverage

1

Media coverage

  • TitleUndervisningen skal forbedres
    Media name/outletIngeniøren Karriere
    Duration/Length/Size5
    Date31/03/2006
    PersonsAnette Kolmos