Valgforskere spår rå og personlig tone i valgkampens sidste uge

    Press/Media: Press / Media

    Description

    En rå retorik, negativ sprogbrug og manglen på nye politiske budskaber karakteriserer valgkampen, og tendensen bliver kun mere markant, vurderer valgforskere. Christian Præstekær fra Syddansk Universitet har siden valgkampen 2005 set en intensivering af den 'negative valgkampagne', der fokuserer på personer frem for politik og på, hvad modparten ikke vil, frem for hvad man selv vil. Valgforsker fra Roskilde Universitet, professor Eva Sørensen, kalder det en 'præsidentialisering af valgkampen' og spår tilbagegang for partier, der ikke mestrer de personfikserede præmisser. Valgforsker Johannes Andersen fra Aalborg Universitet vurderer, at den, der først finder en enkeltsag, som giver modparten troværdighedsproblemer, kan rykke mange usikre vælgere. 'Men det bliver spændende at se, om de to partier i forsøget på at beklikke hinandens troværdighed skærper retorikken så meget, at de skræmmer vælgerne helt ud af stemmeboksen og hjem i sofaen, ' tilføjer han.
    Period7 Nov 2007

    Media coverage

    1

    Media coverage

    • TitleKampen om troværdighed gør valget uforudsigeligt
      Media name/outletKristeligt Dagblad 1. sektion
      Duration/Length/Size2
      Date07/11/2007
      PersonsJohannes Andersen