Description of impact
EXPECT_Art undersøger aktuelle barrierer og potentialer for at fremme kritisk kulturel literacy – dvs. evnen til at afkode og vurdere æstetiske udtryksformer og genstande – gennem skolens kunstneriske fag, inddragelse af kunst i andre skolefag samt brug af kunst i pædagogiske sammenhænge i bred forstand. Målet er at generere og aktivere viden om, hvordan man kan synliggøre og fremme kritisk kulturel literacy blandt borgere i Europa.I et samarbejde mellem Center for Uddannelsesforskning (AAU), Syddansk Universitet, Professionshøjskolen Absalon samt Institut for Børnekultur i projektets danske del samt tilsvarende forskningsinstitutioner og kulturinstitutioner i Polen, Slovenien, Spanien, Tyskland og Ungarn skaber projekt EXPECT_Art forskningsresultater som formidles i bl.a. undervisningsmateriale, universitetskurser og sommerskoler.
Projektets impact realiseres både i og efter projektperioden (2024-2026).
Forventede resultater ved afslutningen af projektet:
1. Ny viden om kulturelle begreber og praksisser for at fremme social inklusion af børn, unge og voksne i forskellige uddannelsesmiljøer på tværs af forskellige europæiske lande.
2. Viden om og kortlægning af kunstundervisning i forskellige europæiske lande som et middel til at fremme kritisk kulturel literacy blandt de identificerede målgrupper.
3. Håndbog for forskere om community-based research, der fremmer kritisk refleksion om kulturel literacy, og som kan bruges ud over projektets varighed og konsortium.
4. Sommerskole for lærer- og pædagogstuderende og universitetsstuderende om kritisk kulturel literacy i kunstundervisning og pædagogik.
5. Internationalt universitetskursusmodul om dekolonisering af curricula i kunstneriske fag.
6. Interaktiv online kommunikations- og læringsplatform for børn, lærere og pædagoger som vil udgøre et rum for videnudveksling om kulturel literacy på tværs af forskellige europæiske lande.
7. Håndbog om eksperimentelle tilgange til kritisk kulturel literacy i skolens kunsteriske fag, ved inddragelse af kunst i andre skolefag samt brug af kunst i pædagogiske sammenhænge i bred forstand.
Forventet impact i og efter projektperioden:
EXPECT_Art har i sit konsortium seks kulturinstitutioner i seks forskellige europæiske lande, som på forskellige måder repræsenterer kulturarv, kunst og kreativitet i relation til lokale historiske og socioøkonomiske forhold. Inddragelsen af børn, unge og voksne deltagere i projektet kan på sigt øge folks vilje og lyst til aktivt at engagere sig i kunstrelaterede aktiviteter.
Desuden vil kulturpartnerne fremme social og økonomisk effekt ved at bruge EXPECT_Arts resultater i deres samarbejde med kunstnere og andre aktører. På mellemlangt til langt sigt vil dette bidrage til bæredygtig udvikling og vækst for den europæiske kultur- og kreative sektor.
Projektets slutbrugergrupper:
1. Børn
360 børn fra seks lande bliver direkte involveret i projektet, mens en større gruppe børn vil få gavn på længere sigt, efterhånden som deres lærere og pædagoger bliver uddannet gennem projektets output (sommerskole, kurser, publikationer) og gennem direkte brug af blended og virtuelle læringsformater, der tilbydes i den online-portal produceres i projektet.
2. Lærere og pædagoger
Lærere og pædagoger fra 12 skoler i seks lande vil være direkte involveret, mens en større gruppe af lærere, pædagoger og lærer- og pædagoguddannere vil drage fordel af projektet gennem seminarer og skriftligt materiale. 100 lærerstuderende og pædagogstuderende deltager i sommerskoler i projektperioden.
3. Politikere
Politikere, lovgivere og administratorer i seks lande og på EU-plan vil blive direkte involveret i webinarer; en større gruppe af politiske beslutningstagere, lovgivere og administratorer vil få adgang til resultaterne gennem policy briefs.
4. Akademiske fællesskaber
Forskere på universiteter vil drage fordel af projektet direkte som deltagere involveret i Researcher Art Exploratoriums, og bredere gennem Håndbog for forskere om community-based research og videnskabelige publikationer. Studerende på universitetsniveau (60 i projektperioden) vil drage fordel af resultaterne gennem et internationalt universitetskursusmodul.
5. Borgere
Borgere i 12 lokalsamfund i partnerlandene vil få direkte gavn af projektet: dels kernegruppen på 80 deltagere og øvrige borgere i lokalsamfundene og dels gennem en håndbog om kulturel literacy.
6. Lokalsamfund, NGO'er, netværk og institutioner
Interessenter som ngo'er, netværk og institutioner, der opererer på lokalt niveau, vil drage fordel af projektet direkte gennem projektaktiviteter og i bredere forstand gennem en håndbog om kulturel literacy.
7. Nationale og internationale NGO'er, netværk og platforme for børn og unge
Interessenter som NGO'er, netværk og institutioner, der opererer på nationalt og internationalt plan, vil drage fordel af projektet gennem projektets output såsom håndbøger og manualer.
Category of impact | Cultural impact, Public policy impact, Social impact |
---|
Documents & Links
Related content
-
Projects
-
EXPloring and Educating Cultural literacy Through Art
Project: Research