Impact af projektet Generativ AI i erhvervsuddannelser. Styrkede deltagelsesmuligheder for tosprogede kvinder i SOSUuddannelser

Impact: Cultural impact, Social impact, Economic impact, Other impact

Description of impact

Dette projekt undersøger anvendelsen af generativ kunstig intelligens (GenAI) til at styrke deltagelsesmulighederne for kvindelige elever med dansk som andetsprog på social- og sundhedsuddannelsen (SOSU-uddannelsen). I et samarbejde mellem Aalborg Universitets (AAU) Center for Uddannelsesforskning, Center for Anvendelse af IT i Undervisningen på Erhvervsuddannelserne (CIU), Videnscenter for Velfærdsteknologi Øst- og Vestdanmark (VFV) og 12 danske SOSU-skoler er det vores opgave at skabe ny viden på tværs af faggrænser mellem SOSU-uddannelser, it-didaktisk teknologiudvikling og -forståelse samt humanistisk læringsforskning.

Projektets impact realiseres både inden for projektperioden og på længere sigt efter projektets afslutning. Projektets impact ligger på henholdsvis fire niveauer, som er: (i) tosprogede kvinders kompetenceudvikling, (ii) SOSU-undervisernes IT-didaktiske kompetencer, (iii) fremtiden for erhvervsuddannelserne (nationalt) og (iv) forskersamfundet på internationalt plan.

Med hensyn til tosprogede kvinders læring, deltagelse og fastholdelse i SOSU-området bidrager projektet under projektperioden til at øge målgruppens sprogfærdigheder samt faglig og deltagelsesmæssig integration på uddannelsen og i oplæringsperioder, samt deres teknologiforståelse. Med blik på fremtidige udviklinger hjælper projektet målgruppens integration på arbejdsmarkedet og bidrager til deres personlige empowerment.

Med hensyn til SOSU-underviserne udvikles der under projektet afprøvede it-didaktiske løsninger, der integrerer GenAI og læringsudfordringer i EUD-sektoren. Desuden bidrager projektet til øget teknologiforståelse og kompetence til at facilitere læringen vha. GenAI for tosprogede elever hos underviserne. På længere sigt medfører dette opbygning af kollegiale praksisfællesskaber til kritisk refleksion og videreudvikling af brugen af GenAI og af inkluderende læringsmiljøer.

På nationalt plan bidrager projektet til udbredelsen af de udviklede it-didaktiske løsninger til EUD-sektoren via afholdelse af temadage, formidlingsindsatser og en tværfaglig slutkonference. Dette fremmer på længere sigt integrationen af tosprogede elever på det danske arbejdsmarked.

Internationalt bidrager projektet til udbredelse af viden om emnet ved publicering af videnskabelige artikler om bl.a. it-didaktiske løsninger for tosprogede elever i SOSU/EUD, undervisernes kompetenceudvikling, tosprogede kvinders læringsudfordringer, ”mødet” mellem undervisernes didaktiske logik og tosprogede kvinders læringsudfordringer samt tosprogede kvinders udvikling af faglig praksis vha. GenAI. Dette bidrager til et styrket forskningsmiljø ift. GenAI for andre end universitetsuddannelser og til et styrket forskningsmiljø ift. SOSU-uddannelser.
Category of impactCultural impact, Social impact, Economic impact, Other impact