Finn Thorbjørn Hansen

1987 – 1990 Aarhus University: MA in Aesthetic and Communication

  • Teglgårds plads 1, 1124

    9000 Aalborg

    Denmark

19982022
If you made any changes in Pure these will be visible here soon.

Research Output 1998 2020

Filter
Book chapter
2019

Den taktfulde vejleder: om at forblive ved vejledningens sag

Hansen, F. T., 17 Dec 2019, Vejledningsdidaktik. Buhl, R. & Plant, P. (eds.). 2. revideret ed. Frederiksberg: Frydenlund, p. 132-157 25 p.

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterCommunication

Negativ fænomenologi. Om Jan Patockas sokratiske tilgang eksistentiel fænomenologi

Hansen, F. T., 2019, Mennesket og det andet: Bidrag til den eksistentielle fænomenologi. Rasmussen, M. (ed.). Aalborg, p. 151-178 27 p.

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

2018

Facilitering af fænomenologiske undringssamtaler

Hansen, F. T., 2018, Dialogisk procesfacilitering. Alrø, H., Dahl, P. & Billund, L. (eds.). Aalborg: Aalborg Universitetsforlag, p. 121-140 (Interpersonel Kommunikation i Organisationer, Vol. 14).

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

2017

At praktisere anvendt filosofi i praksisbaseret forskning: Når forskning og filosofi blivet et spørgsmål om at træde i et Jeg-Du-forhold til verden

Hansen, F. T., 2017, Anvendt filosofi er interaktionel filosofi: Positioner og perspektiver. Ziethen, M. (ed.). 1 ed. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag, Vol. 9. p. 75-119 44 p. (Applied Philosophy / Anvendt Filosofi; No. 1, Vol. 9).

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Demokratisk u-dannelse

Hansen, F. T., 2017, Skolen på torvet : Ollerup Friskole 150 år. Slumstrup, F. (ed.). Ollerup: Step, T., p. 101-121 20 p.

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterCommunication

Et forskningsprojekt om undren og entreprenørskabsundervisnings søsættes

Hansen, F. T., Herholdt-Lomholdt, S. M. & Rothuizen, J. J., 2017, At innovere med hjertet: Undervisning i undringsdrevet innovation og entreprenørskab i professionsuddannelser.. Hansen, F. T., Herholdt-Lomholdt, S. & Rothuizen, J. J. (eds.). Aalborg Universitet, p. 10-29 19 p.

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Fra problemorientering til undren

Hansen, F. T., 2017, At innovere med hjertet: Undervisning i undringsdrevet innovation og entreprenørskab i professionsuddannelser.. Hansen, F. T., Herholdt-Lomholdt, S. & Rothuizen, J. J. (eds.). Aalborg: Aalborg Universitet, p. 47-80 33 p.

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

336 Downloads (Pure)

Fremlæggelse af vores syn på menings- og undringsdreven innovation

Hansen, F. T. & Herholdt-Lomholdt, S. M., 17 Jan 2017, 'At innovere med hjertet': Undervisning i undringsdrevet innovation og entreprenørskab i professionsuddannelser.: Afrapportering fra et aktionsforskningsprojekt i VIA University College (2013-2015). VIA/Aalborg Universitet, p. 81-119 38 p.

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

File

It’s messy and magic – om dialogisk aktionsforskning

Alrø, H. & Hansen, F. T., 2017, Dialogisk aktionsforskning : i et praksisnært perspektiv. Alrø, H. & Hansen, F. T. (eds.). Aalborg Universitetsforlag, p. 7-24 18 p. (Interpersonel Kommunikation i Organisationer, Vol. 12).

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Sokratisk og fænomenologisk-orienteret aktionsforskning

Hansen, F. T., 2017, Dialogisk aktionsforskning: i et praksisnært perspektiv. Alrø, H. & Hansen, F. T. (eds.). Aalborg: Aalborg Universitetsforlag, p. 93-144 51 p. (Interpersonel Kommunikation i Organisationer, Vol. 12).

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Sokratisk og poetisk feedback

Hansen, F. T., 2017, Feedback gentænkt: Professionel feedback, der skiller sig ud. Trillingsgaard, A. (ed.). København: Dansk Psykologisk Forlag, p. 201-216 15 p.

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

2016

At dø som den man er

Hansen, F. T., 2016, Den palliative indsats: en patientcentreret tilgang. Nordestgaard Matthiesen, H. & Brøndum, L. (eds.). 1 ed. København: Munksgaard , p. 137-155 18 p.

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterCommunication

Fænomenologiske pejlinger mod en arkitektur- og designpædagogik

Hansen, F. T., 2016, Arkitektur- og designpædagogik: i praksisnært og fænomenologisk perspektiv. Hansen (Hovedred.), F. T., Ræbild, U., Bundgaard, C. & Grønbæk, N. (eds.). Aarhus: Arkitektskolen Aarhus, Kunstakademiet København og Designskolen Kolding, p. 16-73 57 p.

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearch

Open Access

Fra den lærerende organisation til den undrende organisation: praxis-ontologiska refleksioner over etik, undren og 'organizational wisdom'

Hansen, F. T., Dec 2016, Organisatorisk dannelse: etiske perspektiver på organisatorisk læring. Dauer Keller, K. (ed.). Aalborg: Aalborg Universitetsforlag, p. 237-272 25 p.

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Undringsdreven arkitektur- og designpædagogik: hvad skal det nu til for?

Hansen, F. T., 2016, Arkitektur- og designpædagogik: i praksisnært og fænomenologisk perspektiv. Hansen (Hovedredaktør), F. T., Ræbild, U., Bundgaard, C. & Grønbæk, N. (eds.). Aarhus: Arkitektskolen Aarhus, Kunstakademiet København og Designskolen Kolding, p. 172-241 69 p.

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearch

Open Access
2015

Det sokratiske forskningsinterview: Et alternativ til kvalitativ forskning forstået som ’vidensproduktion’?

Hansen, F. T., 2015, Metodefetichisme. Kvalitative metode på afveje? Ophav, kritik, nye perspektiver. Møller, J. E., Bengtsen, S. & Munk, K. P. (eds.). Aarhus Universitetsforlag

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

'Det sprog vi har talt trænger til at fornyes: Hvad er i grunden skolens formål?

Hansen, F. T., 2015, Skole- og fritidspædagogik. Sørensen, M. (ed.). København: Akademisk Forlag, p. 355-394 40 p.

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Om det etiske og eksistentielle i John Shotter’s tænkning: Eller: Hvad er det, vi lytter til, når vi svarer på situationens eller relationens ’kalden’?

Hansen, F. T., 2015, Bevægelige verdener: Prospektive begreber til situerede sociale undersøgelser. Shotter, J. (ed.). Forlaget Mindspace, p. 238-263

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Om Wittgenstein som humorist og eksistentiel fænomenolog. Med stadig hensyn til Søren Kierkegaard

Hansen, F. T., 2015, Kierkegaard som eksistentiel fænomenologi. Pahuus, M., Rendtorff, J. & Søltoft, P. (eds.). Aalborg Universitetsforlag, (Skriftserie om eksistentiel fænomenologi; No. 2).

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

3 Citations (Scopus)

On Academic Bildung in higher education: a Scandinavian approach

Solberg, M. & Hansen, F. T., 11 Feb 2015, Academic Bildung in Net-based Higher Education: Moving beyond Learning. Routledge, p. 28-54 27 p.

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Pedagogical Considerations: A New Discourse Based on Academic Bildung

Solbjerg, M., Grepperud, G. & Hansen, F. T., 2015, Academic Bildung in net-based higher education: Moving Beyond Learning. Fossland, T., Mathiasen, H. & Solberg, M. (eds.). Routledge, p. 163-176

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

171 Downloads (Pure)

The Call and Practice of Wonder: How to Evoke a Socratic Community of Wonder in Professional Settings

Hansen, F. T., 2015, The Socratic Handbook: Dialogue Methods for Philosophical Practice. Noah Weiss, M. (ed.). LIT Verlag, Vol. 9. p. 217-244

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Open Access
File

The Philosophical Practitioner as a Co-Researcher

Hansen, F. T., 2015, Practicing Philosophy. Fatic, A. & Amir, L. (eds.). Cambridge Scholars Press, p. 22-41 21 p.

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

2014

Vad innebär förundran – eller praxis?

Hansen, F. T., 2014, Hermeneutik i vårdpraxis. Det nära, det flyktica, det dolda. Lassenius, E. & Severinsson, E. (eds.). Malmö: Gleerups

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearch

2013

Dannelse forstået som taktfuldhed over for 'det sande og det gådefulde' i tilværelsen

Hansen, F. T., 2013, Dannelse i en læringstid. Pahuus, M. (ed.). Aalborg: Aalborg Universitetsforlag

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Filosofisk vejledning i klinisk praksis

Herholdt-Lomholdt, S. M. & Hansen, F. T., 2013, Læring i og af klinisk praksis. Glasdam, S. & hundborg, S. (eds.). Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck, p. 177-194

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterCommunication

'Finn Thorbjørn Hansen': Five Questions

Hansen, F. T., 2013, Philosophical Practice: 5 Questions. B.L. Knox, J. & B.O. Friis, J. K. (eds.). Automatic Press, p. 89-108 19 p.

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Kunnskapsverkstedet som pedagogisk modell

Hansen, F. T. & Erstad, I., 2013, Kunnskapsverkstedet: Å se det levende i en praksis. 1 ed. Oslo: Universitetsforlaget, p. 25-41 16 p.

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Sokratisk og artistisk evaluering: Eller hvordan dokumenterer man 'fremskridt' og de væsentlige processer i Kundskabsværkstedet?

Hansen, F. T., 2013, Kunnskapsverkstedet: Å se det levende i en praksis. Hansen, F. T. & Erstad, I. (eds.). Oslo: Universitetsforlaget, p. 222-247 25 p.

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Undringsfællesskaber og filosofisk praksis

Hansen, F. T., 2013, Filosoffen på arbejde: Dimensioner i anvendt filosofi. Thøgersen, U. (ed.). Forlaget Mindspace, p. 229-244

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterCommunication

Visdomsdimensionen i kundskabsværkstedet

Hansen, F. T., 2013, Kunnskapsverkstedet: Å se det levende i en praksis. Hansen, F. T. & Erstad, I. (eds.). Universitetsforlaget, p. 91-114 23 p.

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

2012

Al ting taler og Tingenes Tale er Skønhed

Hansen, F. T., 2012, Filosofi og Kunst. Thøgersen, U. & Troelsen, B. (eds.). Aalborg: Aalborg Universitetsforlag, p. 87-100 13 p.

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Den eksistentielle fænomenologis særlige tone og musikalitet

Hansen, F. T., 2012, Den menneskelige eksistens: introduktion til eksistentiel fænomenologi. Dauer Keller, K. (ed.). Aalborg: Aalborg Universitetsforlag, (Skriftserie om eksistentiel fænomenologi, Vol. 1).

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

2011

At drage etisk omsorg for den døende og hinanden

Hansen, F. T., 2011, Anker Fjord Hospice Årsskrift. Hvide Sande, p. 30-33 3 p.

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterCommunication

The Phenomenology of Wonder in Higher Education

Hansen, F. T., 2011, Erziehung.: Phänomenologische Perspektiven. Brinkmann, M. (ed.). Würzburg

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Universitetets overordnede mål bør være at skabe frihed for 'åndens liv'

Hansen, F. T., 2011, Universitetsundervisning i det 21. århundrede: Læring, dannelse, marked. Egholm Feldt, J. & Bonderup Dohn, N. (eds.). 1 ed. Odense: Syddansk Universitetsforlag, p. 20-49 29 p. (University of Southern Denmark Studies in History and Social Sciences, Vol. 430).

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Unyttig som en rose: Er eksistentiel dannelse i højere uddannelse en unødig luxus eller et afgørende momentum?

Hansen, F. T., 2011, Tenkning, modning, refleksjon. Hagtvet, B. & Ognjenovic, G. (eds.). Oslo

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

2010

Undringsfællesskabet som vej til U-læring på højere uddannelser

Hansen, F. T., 2010, Fortællinger fra U'et: teori U omsat i liv, læring og lederskab. Belling, L. & Gerstrøm, T. (eds.). Virum, p. 207-233 26 p.

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterCommunication

2009

Filosofisk handledning: Kan klinisk kunskap och erfarenhet förhindra omvårdnardshandledning?

Hansen, F. T., 2009, Omvårdnadshandledning: ur etisk och tvärdisciplinärt perspektiv. Barbosa Da Silva, A. (ed.). Lund, p. 161-191 30 p.

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearch

Philosophical Praxis as a Community of Wonder in Educational and Professional Guidance

Hansen, F. T., 2009, Teaching Philosophy. Kenkmann, A. (ed.). London, p. 192-211 19 p.

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearch

2008

Eksistentiel vejledning: et spørgsmål om dannelse

Hansen, F. T., 2008, Forandring og muligheder i vejledningen. Fredensborg

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterEducation

Phonesis and Eros: the existential dimension of phronesis and clinical supervision of nurses

Hansen, F. T., 2008, The good, the wise and the right clinical nursing practice. Delmar, C. & Johns, C. (eds.). Aalborg, p. 27-58 31 p.

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearch

Mental Competency
Nurses
Research
Counseling
2007

Hvad har kompetenceudvikling med folkeoplysning at gøre? - om behovet for en 9. og 10. værdi i kompetenceudviklingsprojektet

Hansen, F. T., 2007, Tillæg til vejledning til at være en "kompetenceudviklende daghøjskole". nr. 23 ed.

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearch

Philosophical counselling: a hermeneutical-dialogical approach

Hansen, F. T., 2007, Ways: on Career Guidance. København

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearch

2006

At holde "åndsøjet" åbent

Hansen, F. T., 2006, Livstemaer i et eksistenspsykologisk perspektiv. København

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterCommunication

Dannelse er at fatte Uendeligheden i Uvidenhedens form

Hansen, F. T., 2006, Dannelse mellem subjektet og det almene. København

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearch

Er stræben efter autenticitet elitært?

Hansen, F. T., 2006, Elite og samfund: - en antologi. Odense

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterCommunication

Livsoplysning: the existential dimension of Folkeoplysning

Hansen, F. T., 2006, Milestones towards lifelong learning systems. København

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearch

2005

Behovet for eksistentiel refleksion i frivilligt socialt arbejde

Hansen, F. T., 2005, Uddannelse af frivillige: mellem kompetenceudvikling og dannelse. Odense

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterCommunication

Livsmening, tavs viden og filosofisk vejledning

Hansen, F. T., 2005, Vejbred: - en antologi om vejledning. København

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterCommunication