Personal profile

Research profile

Jens F. Jensen er professor i interaktive digitale medier (interaktive multimedier) og har siden 1990erne forsket i krydsfeltet mellem interaktive digitale medier og oplevelser, specifikt IT-støttede eller IT-baserede oplevelser og oplevelsesteknologier.  Han er medlem af forskergrupperne InDiMedia (Interaktive Digitale Medier & Oplevelsesdesign) og MeET (Metaverse & Experience Technolgies).

De seneste år har Jens F. Jensens forskning bl.a. handlet om: Oplevelsesdesign; Oplevelsesøkonomi og oplevelseserhverv; Interaktivitet og interaktive medier; Museer og digitale udstillingsdesigns; Kreativitet og Innovation; Kulturanalyse af samtidige teknologikulturer.

På det seneste har JFJ blandt andet også beskæftiget sig forskningsmæssigt med kulturel bæredygtighed inden for rammen af bæredygtig udvikling.

Han deltager aktuelt i det nationale forskningsnetværk og -projekt: CultureSustain. A network researching Scandinavian museums’ impact on Cultural Sustainability (https://cc.au.dk/culturesustain).

JFJ er skriftserie-redaktør for skriftserierne: Trend Bites, ExCITe og e-bøger fra InDiMedia m.fl. på Aalborg Universitetsforlag.

Seneste bog er: Jensen, Jens F., Skovrup, Nanna Finne, & Smed, Søren Graakjær (2022). Museumsinnovation i en corona tid. Krise-dreven innovation på museer under COVID-19-pandemien. ExCITe-serien 13. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag,

Undervisningsprofil

Siden 1990’erne har Jens F. Jensen undervist og vejledt studerende fra 1. semester til specialeniveau på uddannelserne: Kommunikation og Digitale Medier (tidligere Humanistisk Informatik), Cand. IT i Oplevelsesdesign og Cand. IT i Interaktive Digitale Medier. Hans primære undervisningsområder inkluderer: Oplevelsesdesign, Digitale Medier, Interaktivitet, Oplevelsesøkonomi, Oplevelsesteknologier, Kreativitet & Innovation, Gamification, Digital kultur, HCI & User Experience samt metodiske fag som digitale metoder, experience sampling og kreativitetsteknikker.

Administrativ profil

Jens F. Jensen har i to årtier været leder af Center for Interaktive Digitale Medier & Oplevelsesdesign. Han er nu co-director i forskergruppen InDiMedia (Interaktive Digitale Medier & Oplevelsesdesign) og i forskergruppen MeET (Metaverse & Experience Technologies). JFJ har fra år 2000 og frem hjemtaget og været leder for mere end 50 forskningsprojekter og samarbejdsprojekter med erhvervslivet. Fra 2010 til 2021 var han leder af det nationale innovationsnetværk Invio, Innovationsnetværk for Oplevelseserhverv, og fra 2008 og 2011 var han leder af det regionale teknologicenter ApEx, Center for Applied Experience Economy. Han er pt. næstformand i det nationale center DCM, Dansk Center for Museumsforskning (https://museumsforskning.dk/).

Ph.d.-vejledning

JFJ har været ph.d.-vejleder og -bivejleder for mere end 10 ph.d.-studerende inden for mediestudier, HCI, oplevelsesdesign og oplevelsesøkonomi.

Expertise related to UN Sustainable Development Goals

In 2015, UN member states agreed to 17 global Sustainable Development Goals (SDGs) to end poverty, protect the planet and ensure prosperity for all. This person’s work contributes towards the following SDG(s):

  • SDG 3 - Good Health and Well-being
  • SDG 4 - Quality Education
  • SDG 7 - Affordable and Clean Energy
  • SDG 9 - Industry, Innovation, and Infrastructure
  • SDG 12 - Responsible Consumption and Production

Keywords

  • History
  • Communication and Informatics
  • Language and Literature
  • Media Research
  • Business, Culture and Communication
  • Culture and literature

Fingerprint

The fingerprint consists of automatically generated concepts related to the associated persons. It is updated automatically, when new content is added.
  • 1 Similar Profiles

Collaborations from the last five years

Dive into details by clicking on the dots.