Brug af sociale platformer før innovativ læring og videns forvaltning

Project Details

Description

Siden 2003 har Internettet oplevet bemærkelsesværdige vækst i slut brugerdrevne applikationer såsom blogs, podcasts, wikis, social networking websites og søgemaskiner bare for at nævne nogle få. Tilsammen udnyttes disse slutbruger-drevet applikationer, der ofte omtales som sociale web 2.0, til at støtte netværk af mennesker og indhold. Hvad de alle har til fælles er, at brugeren er en integreret del af alle de leverede tjenesteydelser og indhold. Baseret på dette er der en voksende erkendelse af, at den sociale web 2.0 muligheder for at forbinde mennesker og indholdet holder lovende potentialer for læring og videns forvaltning (knowledge management) på flere niveauer. Den sociale web 2.0 og relaterede netværksmiljøer tilbyder åben information og læringsprocesser, hvor brugerne styrer kommunikation og indhold.

Hvordan Web 2.0 aktiviteter (muligheder og begrænsninger) bliver håndteret, samt hvordan de påvirker lærings betingelser, videns forvaltning og samspil mellem peers (for eksempel mellem medarbejdere) vil være i fokus.

Det målrettede emner af forskningen vil være forskellige grupper inden for den offentlige sektor. Ovennævnte aktiviteter vil blive gennemført og studeres som forskellige casestudier.

Læring, videns forvaltning og beslægtede inspirationer som resultat af erfaringerne fra implementering og anvendelse af sociale web 2.0 tjenester eller applikationer, vil fokusere på følgende spørgsmål:
1. De måder, hvorpå brugerne af sociale web 2.0 tjenester eller applikationer organiserer, fastlægger og regulerer deres arbejds/læringsmiljø.
2. Hvordan brugerne af sociale web 2.0 tjenester eller applikationer interagerer, udtrykker og forhandler opgaver og roller.
3. Hvordan ny, stand-alone eller integreret, interaktiv læring og videns forvaltning kan udvikles til at støtte og øge mulighederne for dynamisk læring inden for det sociale web 2.0.
StatusFinished
Effective start/end date01/09/201131/08/2014

Fingerprint

Explore the research topics touched on by this project. These labels are generated based on the underlying awards/grants. Together they form a unique fingerprint.