Center for effektiv miljøkommunikation i produktkæder" (CEMIP)

Project Details

Description

"Center for effektiv miljøkommunikation i produktkæder" (CEMIP) er et 3-årigt innovationskonsortium, som består af fem virksomheder: Brdr. Hartmann, Junckers, Vestas, Coloplast og Elsam. To forskningsinstitutioner: Aalborg Universitet og Handelshøjskolen i København og en teknologisk servicevirksomhed dk-TEKNIK ENERGI & MILJØ. CEMIP har til formål at realisere det forretningsmæssige potentiale i bæredygtige produkter via mere effektiv kommunikation og samarbejde i produktkæderne. Effektiv betyder, at information fører til handling hos modtagerne, og at miljø og bæredygtighed bliver en konkurrenceparameter. Efterspørgslen på markedet efter information om miljø- og bæredygtighed er begrænset. Der er derfor brug for en ny form for kommunikation, som aktivt sætter miljø- og bæredygtighed på dagsordenen i samarbejdet med virksomhedernes kunder, leverandører, investorer og andre interessenter. Kommunikation ses som et redskab til at opnå handling, og vejen til handling går over forståelse. Via forskning og praktisk udviklingsarbejde i virksomhederne er det ambitionen at udvikle ny viden og større forståelse for de processer, der fører til handling. Dette skal omsættes til konkrete metoder, redskaber og initiativer i virksomhederne. Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling yder et tilskud til CEMIP på 4 mill. kr. over de tre år fra medio 2003 til medio 2006. Parternes egenfinansiering er ca. 7 mill. kr. i alt.
StatusFinished
Effective start/end date23/06/200301/07/2006

Funding

  • <ingen navn>

UN Sustainable Development Goals

In 2015, UN member states agreed to 17 global Sustainable Development Goals (SDGs) to end poverty, protect the planet and ensure prosperity for all. This project contributes towards the following SDG(s):

  • SDG 12 - Responsible Consumption and Production
  • SDG 17 - Partnerships for the Goals