Det social-pragmatiske aspekt i musikterapi

    Project Details

    Description

    I min ph.d.-afhandling (Holck 2002) beskrev jeg det social-pragmatiske aspekt i musikterapi med børn med betydelige funktionsnedsættelser, herunder børn med autisme uden sprog. I den empiriske del påviste jeg tur-tagning, imitation og meningsfulde interaktionsmønstre v.h.a. mikroanalyser af videooptagelser af fem musikterapeuters arbejde med i alt ni børn. Dele af denne forskning er fremlagt i en Peer Reviewed artikel i British Journal of Music Therapy, 18(2), 45-54. Endvidere er det præsenteret på Den 10. Verdenskonference i Musikterapi, Oxford 2002, på Den 4. Nordiske Musikterapikonference, Bergen 2003, samt på Den Anden Danske Musikterapikonference, Brandbjerg 2003. Emnet danner endvidere ramme om Keynote på Den 5. Nordiske Musikterapikonference, Stockholm 2006.
    StatusFinished
    Effective start/end date01/08/200201/01/2010

    Keywords

    • Music Therapy
    • Children with severe functional limitations
    • Autism
    • Turn-taking

    Research Output

    • 2 Article in proceeding
    • 1 Ph.D. thesis
    • 1 Paper without publisher/journal
    • 1 Journal article

    Meaningful Interaction in a Local Context: Music Therapy with Children having Severe Functional Limitations including Autism (Keynote)

    Holck, U., 2006, Nordic Sound: Proceedings from the 5th Nordic Music Therapy Conference. Wallius, R. (ed.). Forbundet for Musikterapi i Sverige, 12 p.

    Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingArticle in proceedingResearchpeer-review

  • Turn-taking in music therapy with children with communication disorders

    Holck, U., 2004, In : British Journal of Music Therapy. 18, 2, p. 45-54

    Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

    File
    4090 Downloads (Pure)

    The social-pragmatic aspect in music therapy

    Holck, U., 2003. 10 p.

    Research output: Contribution to conference without publisher/journalPaper without publisher/journalResearch

    Open Access
    File
    172 Downloads (Pure)