Project Details
Description
Formålet med forskningsprogrammet er at undersøge sammenhængen mellem læreres
relationskompetencer og didaktiske kompetence og udviklingen af inkluderende og læringsfremmende
miljøer i folkeskolen. Forskningsprogrammet vil omfatte empiriske undersøgelser af, de sociokulturelle
forhold i klasseværelset med henblik på at få indsigt i, hvorledes disse udvikles og fremmes i et komplekst
samspil eleverne imellem og mellem lærere og elever. Programmet skal styrke den pædagogiske og
didaktiske forskning på et felt, hvor der forskningsmæssigt efterlyses mere viden om hvordan didaktisk
relationskompetence udvikles så flere elever får bedre dansk og matematik undervisning i folkeskolen.
Programmet skal skabe viden om hvordan undervisere udvikler didaktisk kompetence og
relationskompetence og hvilke didaktiske og pædagogiske kompetence, der er særligt læringsfremmende i
forhold til specifikke målgrupper.
Det er således dokumenteret, at det danske uddannelsessystem har særlige problemer med at tilgodese de
læringsbehov elever af ikke-dansk oprindelse har. Det er derfor særlig relevant at undersøge
sammenhængen mellem didaktisk og pædagogisk kompetence, relationskompetence og de inklusions – og
eksklusionsstrategier, der kommer til udtryk i undervisningen og resulterer i,at for mange elever forlader
folkeskolen med et for ringe udbytte.
Det skal ske gennem en omfattende empiriske og lang forløbsundersøgelse på to skoler, med fokus på
indfangelse af det komplekse forhold mellem klasserum/skole/og kultur og sociogeografiske omgivelser,
indfanget gennem 4 delprojekter med vægtning af h.h.v. elev, lærer, professionsdidaktikske og
organisatoriske aspekter af forhold den antages at påvirke didaktisk relationskompetence.
Status | Finished |
---|---|
Effective start/end date | 01/08/2009 → 31/07/2012 |
Collaborative partners
- University College of Northern Denmark (Project partner)
Funding
- Velux Fonden