Project Details
Description
For the past decades, a growing political focus on strengthening the inclusion of
children with disabilities has developed. Yet when policy transform into practice, the families are often left feeling unheard and unable to affect decisions. This project will produce in-depth knowledge on how discourses on disability unfold and vary in the practice of frontline professionals, how they are negotiated between the frontline professional and families and how this affects the help given to these families. The project uses children with autism spectrum disorders as a paradigmatic case in combination with a mixed method approach. Street level bureaucracy perspectives are combined with a Foucauldian analytical framework, which will give new empirical and theoretical insights to how frontline practice are professional discretion are shaped not only by formal structures but also by knowledge and discourses and how this impact the help given and the families’ experiences and well-being.
children with disabilities has developed. Yet when policy transform into practice, the families are often left feeling unheard and unable to affect decisions. This project will produce in-depth knowledge on how discourses on disability unfold and vary in the practice of frontline professionals, how they are negotiated between the frontline professional and families and how this affects the help given to these families. The project uses children with autism spectrum disorders as a paradigmatic case in combination with a mixed method approach. Street level bureaucracy perspectives are combined with a Foucauldian analytical framework, which will give new empirical and theoretical insights to how frontline practice are professional discretion are shaped not only by formal structures but also by knowledge and discourses and how this impact the help given and the families’ experiences and well-being.
Layman's description
Trods et styrket politisk og samfundsmæssigt fokus på inklusion af børn med
handicap oplever familier med børn med handicap alligevel ofte, at de ikke bliver hørt
i mødet med skolesystemet og det kommunale hjælpesystem. Samtidig stiger
andelen af børn med handicap, som mistrives i Folkeskolen og derfor har lange
perioder med problematisk skolefravær. Disabling Exclusion er et forskningsprojekt,
som undersøger, hvordan diskurser om handicap påvirker den faglige praksis i det
kommunale arbejde med familierne. Helt konkret sætter projektet fokus på, hvordan
forskellige forståelser af og viden om handicap udfolder sig og forhandles, når
familier med børn med autisme spektre forstyrrelser møder skolesystemet og det kommunale hjælpesystem i handicapforvaltningen og børn- og familieafdelingen. Projektet afdækker, hvordan forskellige forståelser af, hvad det vil sige at have et handicap og hvilke behov dette skaber, får betydning for, hvilken hjælp, der gives til familierne. Projektet bidrager med ny specialiseret viden om, hvordan forskellige inddragelsen af forskellige handicapforståelser og forskellige former for viden om handicap i det professionelle arbejde, skaber eller modvirker trivsel og oplevelser af inklusion hos familier med børn med handicap. Projektet baseres på en kombination af spørgeskemaundersøgelse, kvalitative interviews med familier, socialrådgivere og lærer samt observationer af familiernes møde med skole- og velfærdssystemet.
handicap oplever familier med børn med handicap alligevel ofte, at de ikke bliver hørt
i mødet med skolesystemet og det kommunale hjælpesystem. Samtidig stiger
andelen af børn med handicap, som mistrives i Folkeskolen og derfor har lange
perioder med problematisk skolefravær. Disabling Exclusion er et forskningsprojekt,
som undersøger, hvordan diskurser om handicap påvirker den faglige praksis i det
kommunale arbejde med familierne. Helt konkret sætter projektet fokus på, hvordan
forskellige forståelser af og viden om handicap udfolder sig og forhandles, når
familier med børn med autisme spektre forstyrrelser møder skolesystemet og det kommunale hjælpesystem i handicapforvaltningen og børn- og familieafdelingen. Projektet afdækker, hvordan forskellige forståelser af, hvad det vil sige at have et handicap og hvilke behov dette skaber, får betydning for, hvilken hjælp, der gives til familierne. Projektet bidrager med ny specialiseret viden om, hvordan forskellige inddragelsen af forskellige handicapforståelser og forskellige former for viden om handicap i det professionelle arbejde, skaber eller modvirker trivsel og oplevelser af inklusion hos familier med børn med handicap. Projektet baseres på en kombination af spørgeskemaundersøgelse, kvalitative interviews med familier, socialrådgivere og lærer samt observationer af familiernes møde med skole- og velfærdssystemet.
Status | Active |
---|---|
Effective start/end date | 01/09/2024 → 31/08/2028 |