Fastholdelse af erhvervsskoleelever i det danske erhvervsuddannelsessystem

  • Koudahl, Peter (Project Participant)
  • Munk, Martin D. (Project Participant)
  • Jørgensen, Christian Helms (Project Participant)
  • Tanggaard Petersen, Lene (Project Participant)
  • Jensen, Torben Pilegaard (Project Participant)
  • Nielsen, Klaus (Project Participant)

    Project Details

    Description


    Kort beskrivelse af projektets problemstilling og forløb
    I det følgende beskrives projektets forløb i forhold til de fire faser, som blev beskrevet i
    projektansøgningen.
    Forskningsprojektet ”Retention of Vocational Students in the Danish VET System” undersøger de
    påvirkelige faktorer, der kan bidrage til at mindske frafaldet på de erhvervsfaglige uddannelser
    (EUD). For etablering af en sådan viden er dannet et konsortium bestående af såvel forskere med
    stor erfaring med kvantitative forskningsmetoder på uddannelsesområdet som forskere med
    betydelige kompetencer inden for pædagogisk, didaktisk og institutionel forskning.
    I første fase af forskningsprojektet blev der primært arbejdet organisatorisk, hvor der blev etableret
    samarbejdsaftaler og udviklet et mindre bibliotek over relevant international såvel som national
    forskningslitteratur inden for området. Endvidere blev de fem ph.d. stipendier opslået og besat i
    løbet af efteråret 2009.
    I anden fase af undersøgelsen er gennemført kvantitative analyser af frafaldet på
    erhvervsuddannelser, korrigeret for elevernes sociale baggrund, kompetencer fra eksempelvis
    grundskolen samt uddannelsesretning og andre baggrundskarakteristika (fx lærersammensætning
    på EUD). Denne analyse (benchmark analysen) er endvidere gennemført med henblik på at
    udvælge erhvervsskoler med henholdsvis et lavt, et medium og et højt frafald, således at der kunne
    foretages kvalitative studier af faktorer på skole og individniveau til forklaring af de påviste
    forskelle i frafald. For at undersøge frafaldsrisiko for forskellige typer/segmenter af elever er der
    blevet anvendt PISA-Longitutional, omfattende testdata og registerdata (Larsen & Jensen, 2010;
    Jensen & Knoth Humlum, 2010).
    Undersøgelsens tredje fase består af en kvalitativ undersøgelse. Efter benchmark analysen af
    erhvervsskoler med henholdsvis et lavt, et medium og et højt frafald korrigeret for elevernes sociale
    baggrund blev der udvalgt otte skoler til deltagelse i den kvalitative undersøgelse. Det drejede sig
    om fire skoler med højt frafald og fire skoler med et lavt frafald korrigeret for elevernes sociale
    baggrund. Efter udvælgelsen af skoler har den kvalitative gruppe gennemført interviews på de otte
    skoler.
    Den kvalitative gruppe har gennemført strukturerede interviews med 108 erhvervsskoleelever,
    mens de gik på grundforløbet, hvor af 52 elever af disse elever er blevet geninterviewet efter
    afslutningen på grundforløbet. Eleverne er udvalgt af skolerne som særligt frafaldstruede, hvor den
    kvalitative gruppe har defineret, hvordan frafaldstruet skal forstås bl.a. på baggrund af analyserne
    af Pisa L. data (Jensen & Knoth Humlum, 2010). Endvidere er 30 lærere og 10 skoleledere på de 4
    otte skoler blevet interviewet. Disse interviews er blevet kodet, og analyseret. På baggrund af de
    108 indledende interviews med erhvervsskoleeleverne er udarbejdet en rapport (Jørgensen,
    Koudahl, Nielsen & Tanggaard, 2012) og en række publikationer (se eksempelvis Tangaard, 2012;
    Nielsen, 2013 – under udgivelse; Koudahl, 2011; Jørgensen, Tanggaard og Nielsen, 2013 – under
    udarbejdelse).
    Den fjerde fase af projektet er de kvantitative sammenlignende analyser af forskellige modeller og
    typers betydning for mindskning af frafald og øget gennemførsel på de tekniske skolers
    grundforløb. Resultaterne fra den forudgående forskning i projektet har blandt andet peget på
    betydning af organiseringen af grundforløbspakker i forhold til frafald og fastholdelse inden for
    erhvervsuddannelsessystemet, og derfor fokuseredes der i de kvantitative sammenlignende
    analyser på organiseringen af grundforløbspakkerne, her kaldet for grundforløbsmodeller og
    grundforløbstyper, og på betydningen af at gå på forlængede grundforløb, udover de 20 uger.
    Denne del af projektet har forud for de sammenlignende analyser gennemført en dybere
    registerbaseret analyse, hvor der har været fokus på elevers forskellige frafaldsmønstre over
    perioden 1990-2010, og hvor det ser ud til, at der er sket en opbremsning af frafaldet fra 2008
    (Munk & Park, 2011; Munk & Park, 2013). I de sammenlignende analyser undersøges hvilke skoler,
    modeller og typer som i perioden 2008-2010 bidrager til at mindske frafaldet (Munk & Baklanov,
    2013 – under udarbejdelse; Munk, Bohn & Baklanov, 2013
    StatusFinished
    Effective start/end date01/01/200917/10/2013

    Collaborative partners

    • AU (Project partner)
    • AAU (Project partner)
    • Roskilde University (Project partner)
    • KORA (Project partner)