Project Details

Description

AAU har fået kr. 3,5 mio. til projektet, der skal styrke undervisernes digitale forståelse i sammenhæng med deres faglighed og bygge videre på et stærkt fundament inden for digital kompetenceudvikling samt PBL-praksis (Problem-based Learning). AAU har de seneste år arbejdet målrettet med at udvikle universitetets digitale PBL-praksis gennem integration af digitale
kompetencer og specifikt generativ AI (GAI) i studieordningerne samt udviklingen af principperne for digitalt understøttet PBL. Med dette projekt ønskes det at fortsætte undervisernes, vejledernes og de studerendes kompetenceudvikling ved at fokusere på, hvordan GAI kan integreres og anvendes i uddannelsernes fagfaglighed, herunder i AAU’s PBL-praksis med fokus på de studerendes arbejde i projekter, i grupper og med virkelige problemer. Ved at bygge videre på eksisterende erfaringer og kompetencer, sigtes der mod at skabe endnu stærkere digitale læringsmiljøer, der både understøtter undervisere, vejledere og studerende i deres udvikling i forhold til at forstå, bruge og forholde sig til digitale teknologier.

Der er to overordnede formål med projektet:
1. At der udvikles undervisningspraksisser (fx kurser, øvelser, guide-lines) gennem inddragende iterative processer, der inddrager og udvikler brugen af GAI på nye måder i fagene. Præmissen er, at nye teknologier udfordrer og giver nye muligheder indenfor og på tværs af fagene. At identificere disse konkrete muligheder og udfordringer er en del af projektet.

2. At undervisere udvikler undervisnings- og vejledningsaktiviteter i fleksible undervisningsforløb til studerende med udgangspunkt i ny faglighed, der kan udbydes til egne, men også en bredere kreds af studerende.

AAU’s fire fakulteter inddrages i projektet, hvilket skal sikre et tværfagligt projekt, og at PBL-praksis med inddragelsen af GAI tilpasses de forskellige fagområder. Det er hensigten, at der skal være afledet effekter af alle fakultetsbidrag, så
leverancerne kan nå ud til en større målgruppe af undervisere, vejledere og studerende. Målsætningen er, at universitetet fortsat arbejder med at understøtte udviklingen af en digital PBL-praksis og digitale kompetencer ift. vidensopbygning og – spredning af GAI’s betydning for fagfagligheden i fagene for undervisere, vejledere og studerende.
StatusActive
Effective start/end date01/01/202531/12/2027

Funding

  • Uddannelses- og forskningsministeriet: DKK3,500,000.00

Fingerprint

Explore the research topics touched on by this project. These labels are generated based on the underlying awards/grants. Together they form a unique fingerprint.